interview

Typetuin: crowdfunding bracht focus

Wie: Klaas Kroot

Is: Eigenaar van Typetuin, een instelling die typeopleidingen voor zowel kinderen als volwassenen verzorgt

Ervaring: Haalde 200.000 euro op via crowdfunding platform Collin Crowdfund

Landelijke bekendheid

Klaas Kroot was met zijn bedrijf Typetuin al marktleider in Brabant en Limburg toen de ambitie ontstond om landelijke bekendheid te krijgen. Door te gaan crowdfunden was dit doel al snel bereikt: “Eigenlijk was dat al gelukt op het moment dat we de crowdfunding opgehaald hadden”, vertelt Klaas. En crowdfunding bleek zelfs nog meer op te leveren dan geld en landelijke bekendheid: “Naast landelijke exposure, heeft de crowdfunding campagne ook direct geleid tot omzetgroei; er zijn gewoon meer klanten bijgekomen die onze producten afnamen. Daarnaast hebben we een driedubbel aantal bezoekers op onze website gehad in die periode, wat ook nog heeft geleid tot een veel beter vindbaarheid op internet”, concludeert Klaas tevreden.

 Het succesgevoel

Een succesvolle campagne dus, zou je kunnen zeggen. Toch heeft Klaas het allerbelangrijkste voor het laatst bewaard: “Crowdfunding heeft ons bedrijf echt focus, alertheid en scherpte gebracht om samen met zijn allen voor één doel te gaan. Dat heeft ons hele bedrijf verder gebracht.” Die saamhorigheid komt voort uit het delen van het succes, zegt Klaas: “Het allerleukste aan crowdfunding is denk ik toch het succes dat je samen deelt. Dit brengt gewoon bij alle medewerkers energie om samen iets binnen te halen en samen dat succes te vieren. Het succesgevoel dat ontstaat bij het behalen van je crowdfunding doel, dat vind ik enorm waardevol.”

 

Altijd goed

Uit het succesverhaal van Klaas blijkt dat crowdfunding een hoop kan betekenen voor zowel de eenheid in de organisatie, als op financieel gebied en qua publiciteit. Hij vindt crowdfunding dan ook geschikt voor ieder bedrijf: “Alleen al het feit dat je een veel breder netwerk om je heen hebt, maakt een enorm verschil.” Een volgende keer zal Klaas zeker weer aan crowdfunding denken: “Wij hebben nu de ambitie om landelijk actief te zijn. Daarna willen we meerdere producten gaan aanbieden. Ook dat zal weer kapitaalintensief zijn en dan zullen we zeer zeker weer denken aan crowdfunding.”

 

Meer ervaringen

ondernemer

De bedenker van KidsWatcher

Bekijk
investeerder

Jan-Dik Boot: fervent participeren via crowdfunding

Bekijk
adviseur

Adviseren over crowdfunding: B&P Accountants

Bekijk

Heeft u de smaak te pakken?

Zelf aan de slag gaan met crowdfunding is niet moeilijk.
Met deze tips bent u helemaal startklaar.

Naar het stappenplan

Op de hoogte blijven?

Aboneer u op de Start Crowdfunding nieuwsbrief.