interview

Ervaringen met crowdfunding: SnappCar

Wie: Pascal Ontijd

Wat: SnappCar, een online community waar particulieren hun auto’s kunnen delen

Ervaring: SnappCar brak alle crowdfunding-records in Nederland

De community staat centraal
“Met SnappCar haken we in op de trend van collaborative consumption, waarbij een verschuiving plaatsvindt van bezit naar gebruik”, vertelt Pascal. Het goede gevoel voor trends van de initiatiefnemers van SnappCar was ook een van de redenen waarom ze eind 2013 de mogelijkheden van crowdfunding onderzochten voor hun bedrijf. Crowdfunding als financieringsvorm past goed bij SnappCar; de community staat centraal en het gaat over horizontale relaties en autonomie in de markt. Naast de financiering was SnappCar ook gevoelig voor de andere pluspunten van crowdfunding: de mogelijkheid om mensen, fans, de gelegenheid te geven om medeaandeelhouder te laten worden van het bedrijf. Om ze dichterbij te halen. Pascal: “We voelden dat 2014 weleens de doorbraak van crowdfunding zou kunnen zijn. Daar wilden we bij zijn en aan meedoen.”

Ervaringen met crowdfunding
SnappCar haalde binnen twee maanden meer dan vijf keer het gestelde doelbedrag op (in totaal meer dan een half miljoen euro) via platform OneplanetCrowd. Het bedrijf kreeg 481 nieuwe mede-aandeelhouders en volop landelijke media-aandacht. Ondanks dat enorme succes schetst Pascal een realistisch beeld van zijn ervaringen met crowdfunding. “Zowel de voorbereiding als de crowdfunding-campagne kosten veel tijd. Er moeten veel keuzes gemaakt worden, zoals de keuze voor een crowdfunding-platform. Welk selectiemechanisme hanteer je? We vonden het bijvoorbeeld belangrijk dat het platform paste bij het DNA van ons bedrijf en dus aandacht had voor duurzaamheid. Dan kunnen platform en ondernemer elkaar versterken. Daarna start de campagne. Je bent er nog niet als je tekst en beeld hebt aangeleverd voor de projectpagina. Dan begint pas het echte werk. Je moet een marketingplan maken; bedenken wanneer je welke media inschakelt, welke communities je benadert, hoe je successen viert en welke acties je kunt ondernemen om te voorkomen dat je campagne niet inzakt.”

Waanzinnige vibe
Een ander belangrijk aspect van Pascals ervaringen met crowdfunding: je treedt echt ‘naar buiten’ met je bedrijf, moet mensen informeren en op de hoogte houden. “Spannend,” geeft Pascal aan, “Vooral omdat wij ook onze business moesten runnen.” En is de crowfunding-campagne heel succesvol, dan komt er nog veel meer op je af. Dat hebben de heren van SnappCar aan den lijve ondervonden. Huidige en nieuwe investeerders, de media, klanten, nieuwe klanten: iedereen wilde wat van ze. “Dat was soms lastig te managen, maar de vibe was waanzinnig en gaf enorm veel energie aan ons team” sluit Pascal zijn verhaal af over zijn ervaringen met crowdfunding. “We hadden vooraf nooit gedacht dat de crowdfunding-campagne zo’n groot succes zou worden.”

Meer ervaringen

ondernemer

De bedenker van KidsWatcher

Bekijk
investeerder

Jan-Dik Boot: fervent participeren via crowdfunding

Bekijk
adviseur

Adviseren over crowdfunding: B&P Accountants

Bekijk

Heeft u de smaak te pakken?

Zelf aan de slag gaan met crowdfunding is niet moeilijk.
Met deze tips bent u helemaal startklaar.

Naar het stappenplan

Op de hoogte blijven?

Aboneer u op de Start Crowdfunding nieuwsbrief.