nieuws

Nederland Crowdfunding presenteert derde editie Awards

Amsterdam, 4 september 2017 – Niemand hield 10 jaar geleden voor mogelijk dat de impact van crowdfunding op ondernemerschap zo groot kon worden. Tot op heden investeerden Nederlanders meer dan 400 miljoen euro in meer dan 4.000 bedrijven. Duizenden investeerders raakten via crowdfunding direct betrokken bij ondernemers in hun omgeving. Een mooie mijlpaal voor de branche die de branchevereniging graag viert met de derde editie van de Crowdfunding Awards!

Branchevereniging Nederland Crowdfunding presenteert dit jaar voor de derde maal de Crowdfunding Awards. Voorgaande jaren werden deze Awards in ontvangst genomen door crowdfunding pioniers als WakaWaka, SnappCar en boekwinkel Donner.  Dit najaar maakt Nederland Crowdfunding bekend welke ondernemer dit keer de prestigieuze Award voor de beste crowdfunding campagne verdient.

De volgende ondernemingen werden genomineerd voor de Award voor de meest toonaangevende campagne in 2016-2017:

  • Balanzs: ondernemers Zsoka en Menno crowdfundden voor de tweede keer voor een nieuwe vestiging van hun yoga concept en haalden 130.300 euro op via Kapitaal op Maat.
  • Bleyenberg: voor dit multifunctionele horecaconcept vonden Raoul en Torsten de juiste balans tussen een bancaire lening, eigen kapitaal en crowdfunding. Via Horeca Crowdfunding werd (onder de werknaam Quantum) 350.000 euro opgehaald.
  • Caramol: Het liquid gold van Michiel, Maarten en Niels bewoog 233 investeerders om het totaal van 602.740 euro bijeen te brengen op Symbid.
  • De Schatberg: in zo’n 7 uur tijd brachten 728 investeerders 1 miljoen euro bij elkaar op Collin Crowdfund voor dit 5-sterren vakantiepark.
  • EMB2020 B.V.: dit meetbedrijf haalde 4 ton op via Knab Crowdfunding. Dankzij 318 investeerders kon het bedrijf een verkregen order uitvoeren en haar klanten helpen energie te besparen.
  • Fish Tales: come aboard & get hooked! 346 investeerders antwoordden op deze oproep van ondernemers Harm en Bart. Dankzij de 5 ton die werd opgehaald via Oneplanetcrowd kan Fish Tales haar duurzame vis nu ook in Duitsland op de markt brengen.
  • FoodFirst Network: een nieuw food en gezondsheidsplatform, ontstaan vanuit de formules Life & Cooking en 24Kitchen. Via CollinCrowdfund werd 750.000 euro opgehaald onder 573 investeerders.
  • Het Amsterdamse Proeflokaal: voor dit theater van gastvrijheid, smaak en educatie werd in slechts 1 uur 7 ton opgehaald via Collin Crowdfund. 399 investeerders stapten in.
  • IJSenIJSkoud.nl: de overname van een collega kon dankzij crowdfunding via Funding Circle vlot worden voltrokken. Er werd 75.000 euro opgehaald.
  • Kaas in ‘t Bakkie: van festivalfood naar een consumentenproduct: dankzij crowdfunding via Funding Circle worden de populaire kant-en-klare kaasfondues nu ook verkocht voor eigen gebruik. Er werd 27.200 euro opgehaald.
  • Kentaste Products Limited (via Umati in Kenia): met de 100.000 euro via Lendahand kan Kyle het aantal boeren waarvan hij kokosnoten afneemt verhogen naar 2.000.
  • More Dutch Design: via Funding Circle werd een campagne gestart om een bekerhouder voor rolstoelen te realiseren.
  • Moyee Coffee: lanceerde een crowdfunding campagne om de levens van Ethiopische koffieproducenten te verbeteren. 288 funders sloten zich aan bij de FairChain movement en brachten 250.250 euro bij elkaar via Oneplanetcrowd.
  • Nerdalize: de slimme techniek van Nerdalize trok 622 investeerders op Symbid. 762.080 euro werd opgehaald waarmee Nerdalize 50 huishoudens van gratis warmte kan voorzien en de ontwikkeling van haar cloudplatform kan versnellen.
  • Proeflokaal Bregje: deze franchiseformule heeft al meer dan 2 miljoen gecrowdfund voor 10 vestigingen via Horeca Crowdfunding. Een mooi voorbeeld van serial crowdfunding!
  • Pwani Feeds Limited (Kenia): met een lening van 150.000 euro via Lendahand kan Shem meer pluimveeboeren benaderen en de prijs van eieren laag houden. Zo hebben meer mensen toegang tot betaalbare eieren.
  • Safelocker: de eerste vestiging in Baarn voor de bouw van een kluis voor de verhuur van bankkluisjes werd werkelijkheid dankzij 119 investeerders. Via Kapitaal op Maat werd 95.000 euro opgehaald.
  • Senz: maar liefst 525 investeerders maakten de groei van stormparaplumerk Senz mogelijk. Er werd 1.078.500 euro opgehaald via Oneplanetcrowd.
  • SolarNow: met een lening van 150.000 euro via Lendahand kan SolarNow 250 systemen met zonnepanelen leveren aan gezinnen en bedrijven in Oeganda.
  • Solarus: 527 investeerders brachten 799.740 euro bij elkaar via Symbid voor de Power Collectors. Sunpower for the people!
  • Strandpaviljoen Zuidpier: dankzij een slimme combinatie van bancaire financiering en crowdfunding transformeert Zuidpier in een Business Events Center. Via Knab Crowdfunding legden 268 investeerders in totaal 3 ton in.
  • Timmerfabriek Peter Dekker: Dankzij een lening via Kapitaal op Maat kon de Timmerfabriek met extra opdrachten aan de slag. 179 investeerders legden 150.700 euro in en zorgden er zo voor dat de onderneming nieuw personeel kon aannemen.
  • TRIBECA: dit sterrenrestaurant bood haar gasten de unieke mogelijkheid te investeren. Via Horeca Crowdfunding werd 180.000 euro opgehaald.

Branchevereniging Nederland Crowdfunding kondigt binnenkort aan welke deskundige jury is betrokken en wanneer de Award wordt uitgereikt. In aanloop naar de uitreiking wordt met regelmaat een verhaal van een genomineerde naar buiten gebracht via www.startcrowdfunding.nl/nieuws.

Meer ervaringen

ondernemer

De bedenker van KidsWatcher

Bekijk
investeerder

Jan-Dik Boot: fervent participeren via crowdfunding

Bekijk
adviseur

Adviseren over crowdfunding: B&P Accountants

Bekijk

Heeft u de smaak te pakken?

Zelf aan de slag gaan met crowdfunding is niet moeilijk.
Met deze tips bent u helemaal startklaar.

Naar het stappenplan

Op de hoogte blijven?

Aboneer u op de Start Crowdfunding nieuwsbrief.