interview

Kapitaal Op Maat

“Het verbinden van alle betrokkenen staat bij ons centraal”

Hoewel elk platform van onze brancheverenging beoogt met crowdfunding zoveel mogelijk ondernemersdromen waar te maken, zijn er onderling ook veel verschillen. Bijvoorbeeld in aanpak, visie en favoriete koffie. Met deze serie interviews geven we u een inkijkje achter de schermen bij de platforms. Als eerste: Kapitaal Op Maat. 

Het platform Kapitaal Op Maat is opgezet door zeven enthousiaste ondernemers en is sinds 2014 in de lucht. Sinds de oprichting werd er via het platform al ruim 17 miljoen geïnvesteerd in totaal 189 projecten. Het platform heeft ruim 3800 actieve investeerders. Directeur Pim van de Velde neemt je mee achter de schermen van het platform.

Hoe ziet een doorsnee dag bij Kapitaal Op Maat eruit?     

We beginnen bij Kapitaal Op Maat natuurlijk eerst met goed opstaan. Op maandag bespreken we in onze teammeeting welke projecten er die week online zullen gaan. Dit zijn er meestal twee of drie. Daarna streven we er samen naar om die projecten online te krijgen. Dat doen we in nauwe samenwerking met de ondernemers, intermediairs en het toetsingsbureau. Met hen zijn we continu in contact. Als we het eens zijn over de uitgangspunten van het project zoals de loopduur en de rente, dan komt het leuke stuk: hoe gaan we het aanbieden aan de wereld? Met de pitch willen we snel tot de kern komen en natuurlijk zoveel mogelijk investeerders aantrekken.   

Wat weet niemand van Kapitaal Op Maat?

Wat misschien niet iedereen weet is dat bij Kapitaal Op Maat het verbinden van alle betrokkenen  centraal staat. Wij zijn de tussenpersoon tussen ondernemers, intermediair en investeerders en wij beogen  hen zo transparant en goed mogelijk met elkaar te laten communiceren. We willen ze allemaal bij Kapitaal Op Maat het gevoel geven: hier voel ik me thuis.

Wat is jullie droomproject? 

Dit klinkt misschien suf, maar voor ons is elk project dat we doen een droomproject. Want achter elk project zit een ondernemer die zijn dromen waar wil maken, iets waar wij heel graag aan meewerken. Maar natuurlijk zou het heel gaaf zijn als we een ondernemer met een unieke dienst of product kunnen betrekken, een sexy project dat landelijk in de media komt. 

Afgelopen tijd heeft de branche zich hard gemaakt voor meer transparantie. Ook jullie zetten je daarvoor in. Hoe ervaren jullie dat?

Transparantie hoort bij crowdfunding en het is goed dat het steeds meer wordt benoemd. Transparantie is altijd al een onderdeel van onze kernwaardes geweest. Ook hier geldt: het gaat niet specifiek om ons, het betreft alle betrokkenen. Toen de markt werd opgeroepen om transparanter te rapporteren, hadden we daar geen problemen mee. Sterker nog, we waren er graag als eerste bij! We krijgen er dan ook niet veel vragen over. De investeerders die ons benaderen met een vraag over transparantie zijn op één hand te tellen.

Wat ziet Kapitaal Op Maat als de trend voor crowdfunding in 2017?  

Eerder zag je dat crowdfunding vooral een tweede keus was. Als ondernemers waren afgewezen door de bank kwamen ze bij een crowdfunding platform terecht. Daar waren wij wel een beetje klaar mee. En de bank ook. Maar dat is verleden tijd. Je ziet dat ondernemers in toenemende mate de handschoen oppakken. Ze worden mondiger en hebben zich beter georiënteerd en voorbereid. Ondernemers kiezen nu echt bewust voor crowdfunding als het middel waarmee ze hun bedrijf willen opzetten of laten groeien. Daar zal het in 2017 voor ons om draaien.

Meer ervaringen

ondernemer

De bedenker van KidsWatcher

Bekijk
investeerder

Jan-Dik Boot: fervent participeren via crowdfunding

Bekijk
adviseur

Adviseren over crowdfunding: B&P Accountants

Bekijk

Heeft u de smaak te pakken?

Zelf aan de slag gaan met crowdfunding is niet moeilijk.
Met deze tips bent u helemaal startklaar.

Naar het stappenplan

Op de hoogte blijven?

Aboneer u op de Start Crowdfunding nieuwsbrief.