interview

In gesprek met crowdfunding-investeerder Franscé

‘Alsof de winkel ook een beetje van mij is’

Wie: Franscé Verdeuzeldonk

Wat: zelfstandig pr communicatie strateeg

Ervaring met crowdfunding: heeft geïnvesteerd in BrandMission

“Het voelde heel erg goed om via crowdfunding te investeren in een bedrijf dat duurzaam geproduceerde kleding verkoopt.” Franscé is al jaren geïnteresseerd in mode. “Het was zelfs ooit een droom van mij om een eigen kledingwinkel te beginnen. Die droom is een beetje uitgekomen door deze goede investering in de winkel van Lonneke. Ik las haar verhaal in een krant. Zij wilde graag een winkelplatform voor eco-fashion en fairtrade merken opzetten, maar geen bank durfde haar plannen te financieren. Via crowdfunding hoopte zij voldoende geld bij elkaar te krijgen. Haar verhaal trok meteen mijn aandacht. Mijn liefde voor mode en mijn milieubewustzijn kwam samen in de ideeën van Lonneke. Daar wilde ik heel graag een steentje aan bijdragen!”

Tegoedbonnen als tegenprestatie
Franscé was niet de enige die vertrouwen had in de plannen voor BrandMission. Het contract en formaliteiten van Franscé’s investering verliep via het crowdfunding-platform Wekomenerwel. Investeerders zoals zij konden kiezen voor een lening met een aantrekkelijk rentepercentage of tegoedbonnen voor BrandMission. Enthousiast vertelt Franscé dat ze meteen voor de tegoedbonnen koos. “Dat leverde me meer op dan de rente. Bovendien had ik zo een mooi excuus om de winkel te bezoeken en nieuwe spullen aan te schaffen. Ik krijg nu veel meer waarde voor mijn geld dan als het op de bank staat. En dit is ook nog eens veel leuker.”

Goede investering
Franscé was in het begin wel alert op de risico’s van haar investering in een startend bedrijf. “Je weet vooraf niet of het een goede investering is, de kans dat ze failliet gaat is aanwezig.” Des te prettiger vindt Franscé het dat BrandMission bijeenkomsten organiseert waar investeerders zoals zij worden bijgepraat over de stand van zaken. “Het begin was lastig, een goede winkellocatie was niet zo maar gevonden en klanten waren nog een beetje terughoudend. Maar Lonneke heeft echt gevochten voor BrandMission en het is helemaal goed gekomen.”

Tevreden investeerder
Franscé is zondermeer een tevreden investeerder via crowdfunding. “Ik ben zelfs zo tevreden dat ik de aflossingen meteen weer investeer in de winkel, als Lonneke dat wilt. BrandMission is misschien geen startend bedrijf meer, maar financiële injecties zijn welkom en zo laat ik ook zien dat ik enorm veel vertrouwen in het bedrijf heb. Het blijft een goede investering. Het voelt alsof de winkel ook een beetje van mij is”, vertelt ze.

Trots gevoel

Het enthousiasme van Franscé over investeren via crowdfunding werkt aanstekelijk, merkt ze. “Door mijn enthousiasme overtuig ik andere mensen om ook te investeren in bedrijven”, vertelt ze. “Ik ben echt fan van crowdfunding. Als ik in de toekomst weer geld over heb, ga ik zeker weer investeren via crowdfunding. Het gaat mij niet zozeer om het rendement dat het oplevert, belangrijker is of het product mij aanspreekt. Ik wil graag ondernemers steunen die met hun producten de wereld mooier en beter maken. Dat geeft me een trots gevoel. Mijn advies aan potentiële investeerders: als je denkt dat je ambassadeur kunt zijn van het product, investeer dan! Je krijgt er zoveel voor terug.”

Meer ervaringen

ondernemer

De bedenker van KidsWatcher

Bekijk
investeerder

Jan-Dik Boot: fervent participeren via crowdfunding

Bekijk
adviseur

Adviseren over crowdfunding: B&P Accountants

Bekijk

Heeft u de smaak te pakken?

Zelf aan de slag gaan met crowdfunding is niet moeilijk.
Met deze tips bent u helemaal startklaar.

Naar het stappenplan

Op de hoogte blijven?

Aboneer u op de Start Crowdfunding nieuwsbrief.