interview

Genomineerde aan het woord: SOLARUS

De periode van januari 2016 tot en met juli 2017 stond weer bol van inspirerende crowdfunding campagnes. Ook zit crowdfunding, na een klein dipje, weer volop in de groei. Dit moet natuurlijk gevierd worden! Sinds 2015 bieden de Nederlandse Crowdfunding Awards, een initiatief van branchevereniging Nederland Crowdfunding, een podium aan de meest toonaangevende crowdfunding campagnes van Nederland. Ook dit jaar zullen de beste, meest inspirerende en meest game-changing crowdfunding campagnes en de ondernemers erachter worden bekroond.

In aanloop naar de awards in oktober presenteren we alvast alle gelukkige ondernemers die kans maken op de titel: Beste Crowdfunding Campagne 2016-2017. SOLARUS is succesvol gefinancierd door crowdfunding platform Symbid. We spraken Director of Communications Geerd Schlangen over hun crowdfunding campagne waarmee ze bijna EUR 800.000 crowdfunden.

1.Yes: jullie zijn genomineerd voor de Nederlandse Crowdfunding Awards, hoe voelt dat?

Natuurlijk is dat tof. Wij vinden het nogmaals een erkenning voor SOLARUS. We hebben als bedrijf een dubbele missie: fighting energy poverty en reduceren van CO2 emissie. Onze klanten vinden dat heel belangrijk en we merkten dat onze crowdfunders dat ook belangrijk vinden. Daarnaast hebben we ook een business case die er gezond uitziet.

2.Wie zijn jullie en voor welke stap in jullie onderneming hebben jullie crowdfunding ingezet?

Wij zijn SOLARUS. We zijn de ontwikkelaars en producenten van hybride solar PowerCollectors. Deze collectoren weten 70% van de inkomende energie van de zon op een oppervlak te benutten. Dat is 3 tot 4x zoveel als traditionele PV zonnepanelen. We hebben inmiddels een  geautomatiseerd productiebedrijf in Venlo en een verkoopkantoor in Kaapstad, Zuid-Afrika. Inmiddels hebben wij 3.000 PowerCollectors in zo’n 15 landen geïnstalleerd. We hebben crowdfunding ingezet als onderdeel van de financieringsronde van onze scale up. Die ronde hebben we net gesloten op een totaal van ruim EUR 6 miljoen.

3.Waarom hebben jullie ervoor gekozen om crowdfunding in te zetten?

Wij wilden vooral ook bekendheid en ‘ambassadeurschap’ verwerven onder een grotere groep mensen. Dat is gelukt. We hebben 570 crowd funders erbij (85% Nederlands, 15% internationaal) die samen in 3 weken tijd EUR 800.000 aan equity funding hebben opgebracht.

4.Hebben jullie aan de crowdfunding campagne nog meer overgehouden buiten de funding om, zoals zichtbaarheid of contacten?

Zeker. Wij zijn heel zichtbaar geworden en we kregen ook vanuit onze persoonlijke netwerken heel veel aanmoediging en applaus. Ook zijn we door de crowdfunding campagne aan tafel gekomen bij partijen die commercieel interessant voor ons zijn.

5.Wat was voor jullie de meest belangrijke les die jullie leerden tijdens de crowdfunding campagne?

De nauwe samenwerking met het platform, in ons geval Symbid, is heel belangrijk. Zeker als je in korte tijd een campagne uit de grond stampt, moet je heel snel zaken met elkaar kunnen afstemmen. En elkaar voortdurend scherp houden. Zeker doordat wij een stevige internationale component erin brachten moesten we een aantal keren wat zaken on the fly oplossen.

En een andere belangrijke les: onderschat je eigen persoonlijke netwerken niet. Wij hadden met alle collega’s bij elkaar nog een database van LinkedIn en mailcontacten van zo’n 14,000 personen. Dit heeft wel 35% van het totaalresultaat opgeleverd.

6.Wat was een opvallend moment – een hoogtepunt of een dieptepunt – in jullie campagne?

Wij hebben de 3 weken campagne als een rush ervaren. We stonden na 1 dag al op 100.000 euro en na 5 dagen hadden we ons doelbedrag van 250.000 euro gehaald. Continu ontvingen we notificaties als er weer gestort werd. Dat was bijna verslavend. We waren toch wel overdonderd door het succes. Op 31 december om 23.59 uur sloot de campagne. Toen hebben we wel een extra flesje open getrokken!

7.Zijn jullie van plan om crowdfunding nogmaals in te zetten in de toekomst?

Wij zijn tot medio 2018 voldoende gefinancierd voor alle ontwikkelingen die op ons programma staan. Tegen die tijd voorzien we ook een steeds verder groeiende positieve cash flow.

Toch denken we dat we zeker met onze internationale plannen (verdere uitrol naar grote landen als Zuid-Afrika, India, e.d.) nog wel een stevige investeringsronde nodig hebben. Crowdfunding zou daar een onderdeel van kunnen zijn. We overwegen op den duur ook naar de beurs te gaan. Wij zijn al lid van de London Social Stock Exchange.

 

Benieuwd naar alle genomineerden? Check it out!
Op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen omtrent crowdfunding? Meld je dan hieronder aan voor de nieuwsbrief.

Meer ervaringen

ondernemer

De bedenker van KidsWatcher

Bekijk
investeerder

Jan-Dik Boot: fervent participeren via crowdfunding

Bekijk
adviseur

Adviseren over crowdfunding: B&P Accountants

Bekijk

Heeft u de smaak te pakken?

Zelf aan de slag gaan met crowdfunding is niet moeilijk.
Met deze tips bent u helemaal startklaar.

Naar het stappenplan

Op de hoogte blijven?

Aboneer u op de Start Crowdfunding nieuwsbrief.