interview

Genomineerde aan het woord: SolarNow

Zonne-energie in Oeganda dankzij de crowd

De periode van januari 2016 tot en met juli 2017 stond weer bol van inspirerende crowdfunding campagnes. Ook zit crowdfunding, na een klein dipje, weer volop in de groei. Dit moet natuurlijk gevierd worden! Sinds 2015 bieden de Nederlandse Crowdfunding Awards, een initiatief van branchevereniging Nederland Crowdfunding, een podium aan de meest toonaangevende crowdfunding campagnes van Nederland. Ook dit jaar zullen de beste, meest inspirerende en meest game-changing crowdfunding campagnes en de ondernemers erachter worden bekroond.

In aanloop naar de awards in oktober presenteren we alvast alle gelukkige ondernemers die kans maken op de titel: Beste Crowdfunding Campagne 2016-2017. SolarNow is succesvol gefinancierd via crowdfunding platform Lendahand. We spraken met CEO Willem Nolens over hun crowdfunding campagne waarmee zij in januari 2017 EUR 150.000 ophaalden voor de uitbreiding naar Oeganda.

1.Yes: jullie zijn genomineerd voor de Nederlandse Crowdfunding Awards, hoe voelt dat?

Dat is een hele eer, die eigenlijk niet aan ons toekomt, maar aan de crowd.

2.Wie zijn jullie en voor welke stap in jullie onderneming hebben jullie crowdfunding ingezet?

Wij zijn SolarNow. Wij verkopen zonne-energie systemen op krediet aan boeren en bedrijven in Oeganda en Kenia. De groei zit er stevig in, met nu 49 winkels, 600 man personeel en 19.000 klanten. De groeiende vraag zorgt ervoor dat we steeds meer voorraad nodig hebben. Crowdfunding is voor ons een ideaal middel om containers met zonnepanelen, batterijen en waterpompen te financieren.

3.Waarom hebben jullie ervoor gekozen om crowdfunding in te zetten?

Wij proberen met ons bedrijf bij te dragen aan een betere wereld, met minder armoede en een beter milieu. Crowdfunding is voor ons een manier om, naast het ophalen van geld, ook anderen te inspireren. Zoals wij ook ooit geïnspireerd werden door anderen.

4.Hebben jullie aan de crowdfunding campagne nog meer overgehouden buiten de funding om, zoals zichtbaarheid of contacten?

Ja, de crowdfunding campagne is niet onopgemerkt gebleven bij grotere investeerders in Nederland, die met meer interesse naar ons initiatief zijn gaan kijken.

5.Wat was voor jullie de meest belangrijke les die jullie leerden tijdens de crowdfunding campagne?

Nou, eigenlijk merkten wij toen we na gingen denken over de crowd, dat wij zeer beperkt foto materiaal hebben van onze onderneming. Zonder goede foto’s, kan de crowd zich natuurlijk niet goed inbeelden wat wij doen. En dat vinden wij nou juist het leuke aan crowdfunding. Daar zijn we dus mee bezig.

6.Wat was een opvallend moment – een hoogtepunt of een dieptepunt – in jullie campagne?

Ons eerste project liep binnen enkele uren al vol – ik zag al die namen van mensen die in ons geïnvesteerd hadden op de website en voelde het als een enorm compliment. Maar ook wel als een druk: we gaan al die mensen niet teleurstellen en dus op tijd terugbetalen.

7.Zijn jullie van plan om crowdfunding nogmaals in te zetten in de toekomst?

Ja, wij zien crowdfunding als een ideaal element in onze lange termijn financieringsmix. Lendahand heeft onze maximum krediet capaciteit laten bepalen door een extern bureau. Echter, wij willen liever niet de hele capaciteit gebruiken, juist om wat buffer te hebben om korte termijn schokken in de cash flow op te vangen, indien nodig. Daarmee maken we het bedrijf stabieler en voorkomen wij dat we op enig moment zonder voorraad zitten.

 

Benieuwd naar alle genomineerden? Check it out!
Op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen omtrent crowdfunding? Meld je dan hieronder aan voor de nieuwsbrief.

Meer ervaringen

ondernemer

De bedenker van KidsWatcher

Bekijk
investeerder

Jan-Dik Boot: fervent participeren via crowdfunding

Bekijk
adviseur

Adviseren over crowdfunding: B&P Accountants

Bekijk

Heeft u de smaak te pakken?

Zelf aan de slag gaan met crowdfunding is niet moeilijk.
Met deze tips bent u helemaal startklaar.

Naar het stappenplan

Op de hoogte blijven?

Aboneer u op de Start Crowdfunding nieuwsbrief.