interview

Genomineerde aan het woord: QUOKKA

De periode van januari 2016 tot en met juli 2017 stond weer bol van inspirerende crowdfunding campagnes. Ook zit crowdfunding, na een klein dipje, weer volop in de groei. En dat moet natuurlijk gevierd worden! Sinds 2015 bieden de Nederlandse Crowdfunding Awards, een initiatief van branchevereniging Nederland Crowdfunding, een podium aan de meest toonaangevende crowdfunding campagnes van Nederland. Ook dit jaar zullen de beste, meest inspirerende en meest game-changing crowdfunding campagnes en de ondernemers erachter worden bekroond.

In aanloop naar de awards in oktober presenteren wij alvast alle gelukkige ondernemers die kans maken op de titel: Beste Crowdfunding Campagne 2016-2017. Quokka is succesvol gefinancierd door crowdfunding platform Funding Circle

1.Yes: jullie zijn genomineerd voor de Nederlandse Crowdfunding Awards, hoe voelt dat?

Dat voelt fantastisch!

2.Wie zijn jullie en voor welke stap in jullie onderneming hebben jullie crowdfunding ingezet?

Wij zijn een bedrijf dat speciale tassen ontwikkelt voor mensen die een rolstoel, rollator of scootmobiel gebruiken. Wij hebben daarvoor i.s.m. een fabrikant van fietsaccessoires een speciaal systeem ontwikkeld waarmee onze tassen kunnen worden bevestigd, op een voor de gebruiker zo handig mogelijke plaats. Ook kan de tas worden vergrendeld, waarmee de kans op diefstal aanzienlijk afneemt.

Van veel van onze klanten kregen we het verzoek om voor hetzelfde systeem een bekerhouder te ontwikkelen; daar zijn in deze branche eigenlijk geen goede oplossingen voor. Dit is echter een kostbaar proces, zowel de ontwikkeling zelf als het productie-klaar maken. De tassen en cases hebben wij zelf ontwikkeld, daarvoor hebben we intern de expertise. Echter, voor het complete ontwikkeltraject van de bekerhouder hebben wij een Nederlands bedrijf gevonden dat dat voor ons aan het doen is, op basis van ons programma van eisen en een prototype dat wij zelf in elkaar hebben geknutseld. Dat proces is echter niet gratis, en zodoende hebben wij daarvoor crowdfunding ingezet.

3.Waarom hebben jullie ervoor gekozen om crowdfunding in te zetten?

Funding Circle had zich al eerder bij ons gemeld, maar toen hadden we geen externe financiering nodig. Wij kenden Funding Circle doordoor wel en toen het voor ons relevant werd heb ik contact met hen opgenomen. Een belangrijke reden was ook de eenvoud van het aanvraag proces.

4.Hebben jullie aan de crowdfunding campagne nog meer overgehouden buiten de funding om, zoals zichtbaarheid of contacten?

De nominatie voor de Nederlandse Crowdfunding Awards!

5.Wat was voor jullie de meest belangrijke les die jullie leerden tijdens de crowdfunding campagne?

Aangezien wij geen campagne hebben hoeven voeren (zie het punt hieronder), hebben wij eigenlijk geen gebruik gemaakt van de mogelijkheid om d.m.v. crowdfunding ook extra aandacht te genereren voor ons merk en onze producten. Dat zou voor een eventuele volgende keer wel iets zijn waar we meer uit zouden kunnen halen.

6.Wat was een opvallend moment – een hoogtepunt of een dieptepunt – in jullie campagne?

Wij hebben geen campagne hoeven voeren, Funding Circle heeft alles voor ons uit handen genomen. Op zich prettig, want wij hebben het als klein bedrijf razend druk!

7.Zijn jullie van plan om crowdfunding nogmaals in te zetten in de toekomst?

Het is een prettige manier van financieren, het is ook heel leuk om degenen die geld beschikbaar hebben gesteld met naam en toenaam in een overzicht te zien staan. Dat maakt het een stuk vriendelijker en menselijker dan wanneer het een bankfinanciering betreft. Zie ook punt 5, ik denk dat we bij een eventuele volgende keer wel meer gaan inzetten op de marketingmogelijkheden die crowdfunding biedt.

Het eerstvolgende moment waarbij wij wellicht financiering nodig zullen hebben zal waarschijnlijk zijn bij het verder opschalen van de productie. Aan de andere kant, vorig jaar hebben we al winst gemaakt, dus wellicht kunnen we dat uit eigen zak financieren.

 

Benieuwd naar alle genomineerden? Check it out!
Op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen omtrent crowdfunding? Meld je dan hieronder aan voor de nieuwsbrief.

Meer ervaringen

ondernemer

De bedenker van KidsWatcher

Bekijk
investeerder

Jan-Dik Boot: fervent participeren via crowdfunding

Bekijk
adviseur

Adviseren over crowdfunding: B&P Accountants

Bekijk

Heeft u de smaak te pakken?

Zelf aan de slag gaan met crowdfunding is niet moeilijk.
Met deze tips bent u helemaal startklaar.

Naar het stappenplan

Op de hoogte blijven?

Aboneer u op de Start Crowdfunding nieuwsbrief.