interview

Genomineerde aan het woord: Pwani Feeds Limited

De periode van januari 2016 tot en met juli 2017 stond weer bol van inspirerende crowdfunding campagnes. Ook zit crowdfunding, na een klein dipje, weer volop in de groei. En dat moet natuurlijk gevierd worden! Sinds 2015 bieden de Nederlandse Crowdfunding Awards, een initiatief van branchevereniging Nederland Crowdfunding, een podium aan de meest toonaangevende crowdfunding campagnes van Nederland. Ook dit jaar zullen de beste, meest inspirerende en meest game-changing crowdfunding campagnes en de ondernemers erachter worden bekroond.

In aanloop naar de awards in oktober presenteren wij alvast alle gelukkige ondernemers die kans maken op de titel: Beste Crowdfunding Campagne 2016-2017. Pwani Feeds Limited is succesvol gefinancierd via crowdfunding platform Lendahand.

 

1.Yes:  jullie project Pwani Feeds Limited is genomineerd voor de Nederlandse Crowdfunding Awards, hoe voelt dat?

Het nieuws was aanleiding voor een klein juichmoment in Amsterdam en Nairobi. Wij zijn enorm vereerd met de nominatie en zien het als erkenning voor ons werk in Oost Africa.  Maar tegelijkertijd vormt het voor ons ook een bewijs dat de Nederlandse crowdfunding markt echt volwassen is geworden, en een volwaardig alternatief vormt om het FACTS leningsboek te funden ter waarde van miljoenen euro’s.

2.Wie is Pwani Feeds en wat is haar relatie met FACTS ?

Ja, dit behoeft enige uitleg.  FACTS is een financieringsmaatschappij, en wij herfinancieren leningen die wij hebben uitstaan aan klanten middels crowdfunding.  Met de fondsen die we via de crowd ophalen maken we ruimte vrij op onze balans om weer nieuwe klanten aan te sluiten.  Het is dus een continue proces.

Pwani was de eerste klant die we via de crowd aan Nederlandse investeerders introduceerden. Het bedrijf draait op twee pilaren:  enerzijds is het een producent van veevoeder, anderzijds is het een grote handelaar in eieren. De twee aspecten zijn naadloos met elkaar verbonden: boeren die eieren produceren hebben kippenvoer nodig, wat Pwani levert. En Pwani koopt vervolgens de eieren – en levert ze aan groothandelaren of andere afnemers.

Wat Pwani bijzonder maakt is de assistentie die ze verlenen aar boeren om hun productie te verhogen, en hun kwaliteit te verbeteren.  Pwani is geen start-up.  Het bedrijf bestaat al meer dan 20 jaar – maar met behulp van FACTS is het de eerste keer dat ze zich internationaal financieren.

FACTS is actief is in Oost-Africa (Kenya, Uganda en Tanzania). Onze specialiteit is Supply Chain Finance en wij richten ons op gevestigde kleinere bedrijven die goed gepositioneerd zijn om een enorme groei door te maken.  Pwani, onze klant die genomineerd is voor de Crowdfunding Award 2016-2017 prijs, is daar een goed voorbeeld van.

3.Voor welke stap binnen de onderneming heeft Pwani Feeds crowdfunding ingezet?

Pwani zit in een groeifase, en het is niet altijd makkelijk als MKB-bedrijf om additioneel werkkapitaal te verkrijgen van banken.  Het businessmodel van FACTS was een prima manier voor Pwani om de financiering te realiseren die nodig was om een nieuwe generatie boeren aan te sluiten op haar distributie netwerk.

4.Wat was jullie rol bij deze crowdfunding campagne?

Als financieringsmaatschappij hebben wij een balans die zeer snel groeit.  Dit betekent dat wij continue bezig zijn om fondsen aan te trekken zodat we onze leningsactiviteiten verder kunnen uitbreiden.  En daarnaast zijn wij ook 2x per jaar in de markt om kapitaal aan te trekken om onze balans-verhoudingen te bewaken en solide buffers aan te houden.

FACTS financiert zich op verschillende manieren.  Wij onderhouden goede relaties met investeringsfondsen en private investeerders, zowel in Nederland als daarbuiten.  Echter, crowdfunding wordt door ons gezien als een uitstekend instrument dat zowel een attractieve “return” als een dimensie van “impact” combineert.  De rente die wij betalen is vele malen hoger dan wat men lokaal kan realiseren op spaar depositos.

De Nederlandse belegger weet allang dat Africa een transformatie doormaakt die interessante kansen op rendement biedt, zonder navenante risicos te lopen.  Een voorbeeld:  veel groente, fruit en bloemen die wij in Nederland dagelijks op de schappen in de supermarkt tegenkomen zijn 24 uur eerder geoogst bij producenten in Kenya of Tanzania.  Dit gaat uiteraard niet zo maar. Er zijn vele spelers in de waardeketen (boeren, transportbedrijven, verwerkers, exporteurs) die allemaal financiering nodig hebben. FACTS speelt hierop in met haar werk-kapitaal producten.

5.Pwani Feeds is gefinancierd. Maar wat heeft FACTS zelf aan de campagne overgehouden?

Heel veel!  Werken met Lend-a-Hand heeft de zichtbaarheid van FACTS in de Nederlandse markt enorm vergroot, en dat is later in het jaar goed van pas gekomen toen wij ons eigen kapitaal gingen versterken, en de markt opgingen voor een EUR 200,000 Converteerbare Lening.

Lendahand heeft ons toen geïntroduceerd bij een ander platform in Nederland dat zich specialiseert in vormen van langlopend kapitaal. Als FACTS hebben we zelf ook een zeer succesvolle campagne gedraaid, met als gevolg een overschrijving van ons streefbedrag van meer dan 150% (we hebben uiteindelijk EUR 334,000 weten op te halen).

6.Wat was voor jullie de meest belangrijke les/meest opvallend die jullie leerden/ meemaakte tijdens de crowdfunding campagne van Pwani Feeds?

Het is belangrijk om onze klanten zo optimaal mogelijk te positioneren.  Er is geen ruimte op het platform voor lange verhalen of beschouwingen – maar we proberen altijd om met een gebalanceerd verhaal te komen dat (waar mogelijk) ook de bedrijfsrisicos beschrijft.  Hier zullen we verder aan blijven werken de komende tijd.

Wat ons compleet verraste was de snelheid waarmee we onze klanten hebben weten te financieren. We hadden ons ingesteld op een periode van 1-2 weken om een financiering rond te krijgen, zeker omdat we iedere keer de markt opgaan voor relatief grote bedragen (tot EUR 150,000).  Maar bijna alle financieringen waren binnen 1 dag volledig gefund.  Dat hadden we zeker niet verwacht.

7.Blijven jullie doorgaan met crowdfunding?

Zeker na dit success met Pwani Feeds.  De Nederlandse crowdfunding markt heeft zich meer dan bewezen en heeft een belangrijke rol gespeeld in deze fase van ons bedrijf.  We zijn op dit moment aan het praten met Lendahand over het crowdfunden van tien tot vijftien nieuwe klanten van FACTS.

8.Zouden jullie Crowdfunding zelf aanraden aan andere ondernemers en waarom?

Ja, crowdfunding is een bewezen- en zeer interessant instrument.  De markt in Nederland heeft zich enorm ontwikkeld de afgelopen jaren, maar met een groter aanbod gaan investeerders zich ook steeds kritischer opstellen.  Om een succesvolle funding campagne te realiseren zal je als ondernemer met een professioneel en overtuigend verhaal moeten komen.  Als je dat goed doet is er een gerede kans dat je de financiering rond kan krijgen die nodig is voor je bedrijf.

 

Benieuwd naar alle genomineerden? Check it out!
Op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen omtrent crowdfunding? Meld je dan hieronder aan voor de nieuwsbrief.

Meer ervaringen

ondernemer

De bedenker van KidsWatcher

Bekijk
investeerder

Jan-Dik Boot: fervent participeren via crowdfunding

Bekijk
adviseur

Adviseren over crowdfunding: B&P Accountants

Bekijk

Heeft u de smaak te pakken?

Zelf aan de slag gaan met crowdfunding is niet moeilijk.
Met deze tips bent u helemaal startklaar.

Naar het stappenplan

Op de hoogte blijven?

Aboneer u op de Start Crowdfunding nieuwsbrief.