interview

Genomineerde aan het woord: Nerdalize

De periode van januari 2016 tot en met juli 2017 stond weer bol van inspirerende crowdfunding campagnes. Ook zit crowdfunding, na een klein dipje, weer volop in de groei. En dat moet natuurlijk gevierd worden! Sinds 2015 bieden de Nederlandse Crowdfunding Awards, een initiatief van branchevereniging Nederland Crowdfunding, een podium aan de meest toonaangevende crowdfunding campagnes van Nederland. Ook dit jaar zullen de beste, meest inspirerende en meest game-changing crowdfunding campagnes en de ondernemers erachter worden bekroond.

In aanloop naar de awards in oktober presenteren wij alvast alle gelukkige ondernemers die kans maken op de titel: Beste Crowdfunding Campagne 2016-2017. Nerdalize is succesvol gefinancierd door crowdfunding platform Symbid. Met de EUR 762.080 die zij hebben opgehaald zitten de eerste Nederlandse huishoudens er warm bij deze winter en kunnen zij de ontwikkeling van hun cloudplatform versnellen.

1.Yes: jullie zijn genomineerd voor de Nederlandse Crowdfunding Awards, hoe voelt dat?  

Heel gaaf! De campagne zelf was een groot succes en het is leuk om op deze wijze geëerd te worden.

2.Wie zijn jullie en voor welke stap in jullie onderneming hebben jullie crowdfunding ingezet?

Bij Nerdalize willen wij zorgen voor gratis warmte voor iedereen en goedkope rekenkracht voor bedrijven en onderzoekers. Dat betekent dat wij een bedrijf zijn dat zich bezighoudt met Cloud Computing, maar wel op een bijzondere manier. 

Wij plaatsen de servers in een verwarmingsapparaat, de CloudBox, die we bij mensen thuis plaatsen. Als we gaan rekenen met de servers worden ze warm en die restwarmte gebruiken wij om mensen een lekker warme douche te kunnen geven. Door deze unieke combinatie kunnen wij veel goedkoper rekenen en de bewoners gratis warmte geven.

Wij hebben crowdfunding gebruikt om financiering op te halen voor de uitrol van onze eerste 50 CloudBoxen.

3.Waarom hebben jullie ervoor gekozen om crowdfunding in te zetten?

We waren op zoek naar financiering en het was een goed moment om de CloudBox en ons Cloud aanbod onder de aandacht te brengen. 

Door crowdfunding konden we dus twee vliegen in 1 klap slaan: zorgen dat meer mensen van Nerdalize zouden horen en financiering ophalen zodat we die nieuwe interesse ook kunnen bedienen.

4.Hebben jullie aan de crowdfunding campagne nog meer overgehouden buiten de funding om, zoals zichtbaarheid of contacten?

Zeker! We zijn benaderd door bedrijven die geïnteresseerd zijn om met ons te rekenen en honderden mensen hebben aangegeven interesse te hebben in een CloudBox bij hen thuis. Ook kom je bij investeerders voor volgende ronden op de radar. 

Wat bijzonder was om te merken, was de reactie van zeg maar het “lauwe” netwerk. Heel veel van de mensen bij Nerdalize, kregen ineens weer een mailtje van bijvoorbeeld een oud-collega van een paar jaar terug of een oude studievriend die onze campagne was tegengekomen. Soms om te investeren, maar vaak ook omdat ze nog nuttige contacten hadden of op een andere manier wilden helpen. Je hebt in een netwerk vaak veel meer power zitten dan je denkt.

5.Wat was voor jullie de meest belangrijke les die jullie leerden tijdens de crowdfunding campagne?

Het kwam voor ons niet onverwacht, maar als we iets zouden willen meegeven aan anderen die crowdfunding overwegen: als je het goed wil doen, kost het gewoon tijd. Je moet het goed voorbereiden, je krijgt media-aandacht, heel veel vragen, je moet zorgen dat je steeds weer opnieuw nieuws genereert etc. Het lijkt misschien alsof het vanzelf gaat, maar dat is echt niet zo. Het is net zoveel werk als voor een “normale” investering, alleen doe je andere dingen.

6.Wat was een opvallend moment – een hoogtepunt of een dieptepunt – in jullie campagne?

Ook heel bijzonder: ons verhaal werd geretweet door Eric Schmidt, de voormalig CEO van Google. Voor een bedrijf als de onze geeft het ontzettend veel legitimiteit als zo’n Tech-gigant zich lovend uitspreekt.

7.Zijn jullie van plan om crowdfunding nogmaals in te zetten in de toekomst? 

Dat hangt ervan af. Het moment moet goed zijn. Als je een situatie hebt waarbij het bedrag, het doel van je funding en de aandacht die je krijgt goed op elkaar aansluiten is crowdfunding een heel mooi instrument.

 

Benieuwd naar alle genomineerden? Check it out!
Op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen omtrent crowdfunding? Meld je dan hieronder aan voor de nieuwsbrief.

Meer ervaringen

ondernemer

De bedenker van KidsWatcher

Bekijk
investeerder

Jan-Dik Boot: fervent participeren via crowdfunding

Bekijk
adviseur

Adviseren over crowdfunding: B&P Accountants

Bekijk

Heeft u de smaak te pakken?

Zelf aan de slag gaan met crowdfunding is niet moeilijk.
Met deze tips bent u helemaal startklaar.

Naar het stappenplan

Op de hoogte blijven?

Aboneer u op de Start Crowdfunding nieuwsbrief.