interview

Genomineerde aan het woord: Moyee Coffee

Investeren in FairChain

De periode van januari 2016 tot en met juli 2017 stond weer bol van inspirerende crowdfunding campagnes. Ook zit crowdfunding, na een klein dipje, weer volop in de groei. Dit moet natuurlijk gevierd worden! Sinds 2015 bieden de Nederlandse Crowdfunding Awards, een initiatief van branchevereniging Nederland Crowdfunding, een podium aan de meest toonaangevende crowdfunding campagnes van Nederland. Ook dit jaar zullen de beste, meest inspirerende en meest game-changing crowdfunding campagnes en de ondernemers erachter worden bekroond.

In aanloop naar de awards in oktober presenteren we alvast alle gelukkig ondernemers die kans maken op de titel: Beste Crowdfunding Campagne 2016-2017. Moyee Coffee is succesvol gefinancierd door crowdfunding platform oneplanetcrowd. We spraken Mark Kauw over hun succesvolle campagne voor eerlijke koffie. De FairChain boodschap in die campagne bracht 288 funders in beweging. Samen legden zij EUR 250.250 bij elkaar via oneplanetcrowd.

1.Yes: jullie zijn genomineerd voor de Nederlandse Crowdfunding Awards, hoe voelt dat?

Als een onverwachte eer! Een mooie bevestiging van een geslaagde campagne.

2. Wie zijn jullie en voor welke stap in jullie onderneming hebben jullie crowdfunding ingezet?

Wij zijn Moyee Coffee en wij maken FairChain koffie. Dat houdt in dat wij – als eerste – onze koffiebonen branden in het land van herkomst, en daarmee veel meer waarde achterlaten in koffielanden als Ethiopië. De crowdfunding campagne hebben we benut om de nieuwe aankoop van groene bonen te financieren. Moyee groeit razendsnel en heeft dus een groeiende behoefte aan groene bonen. En die moeten we inkopen lang voordat we diezelfde bonen gebrand en verpakt aan onze klanten verkopen.

3. Waarom hebben jullie ervoor gekozen om crowdfunding in te zetten?

De financieringsbehoefte hadden we natuurlijk kunnen invullen met een traditionele banklening. Maar Moyee is een beweging van een crowd van medestrijders die gelooft in de FairChain missie. Hoe gaaf is het dan als die medestrijders behalve door onze koffie te drinken en onze avonturen te volgen, nu ook direct kunnen participeren?

4. Hebben jullie aan de crowdfunding campagne nog meer overgehouden buiten de funding om, zoals zichtbaarheid of contacten?

300 nieuwe vrienden en medestrijders! We vroegen onze crowdfunders om niet in te stappen voor het mooie rendement van 5%, maar primair om mee te doen aan de FairChain revolutie. Deze groep van 300 is nu directer betrokken dan wie ook. En wat ons echt verbaasde, was dat 90% van de funders nieuwe gezichten zijn voor ons, er deden natuurlijk ook Moyeesta’s van het eerste uur mee, maar veel van onze bestaande crowd kregen niet eens de kans mee te doen – toen zat het al vol.

5. Wat was voor jullie de meest belangrijke les die jullie leerden tijdens de crowdfunding campagne?

Dat het een achtbaan is, zo’n campagne! Vanaf de voorbereiding tot en met het bereiken van het plafondbedrag is het geweldig hectisch en kun je er niet genoeg aan doen om mensen te activeren en te overtuigen. Ik denk dat we hebben geleerd hoe belangrijk het is om met het hele team er vol voor te gaan, alleen zo lukt het om je bestaande crowd én nieuwe mensen aan je te binden.

6. Wat was een opvallend moment – een hoogtepunt of een dieptepunt – in jullie campagne?

Dat was natuurlijk het bereiken van het plafondbedrag binnen 48 uur. We vonden het heel spannend hoe het zou gaan – het was immers onze eerste campagne, eigenlijk een test, eens kijken of dit iets voor ons zou zijn. Maar nadat de campagne op maandag live ging, liep de teller razendsnel op en na een persbericht op woensdag, stond de teller die avond op 250.000. Ongelofelijk!

7. Zijn jullie van plan om crowdfunding nogmaals in te zetten in de toekomst?

Zeker. Als gezegd was dit slechts een test, we willen dit vaker doen, nog meer mensen direct bij de FairChain missie betrekken en onze financiering halen bij mensen die net als wij geloven dat de koffiewereld radicaal moet veranderen om eerlijk te worden. We hebben al een paar wilde plannen klaarliggen, die te maken hebben met onze ambities om innovatieve coffee farming in Afrika op te zetten, samen met lokale boeren en internationale experts.

 

Benieuwd naar alle genomineerden? Check it out!
Op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen omtrent crowdfunding? Meld je dan hieronder aan voor de nieuwsbrief.

Meer ervaringen

ondernemer

De bedenker van KidsWatcher

Bekijk
investeerder

Jan-Dik Boot: fervent participeren via crowdfunding

Bekijk
adviseur

Adviseren over crowdfunding: B&P Accountants

Bekijk

Heeft u de smaak te pakken?

Zelf aan de slag gaan met crowdfunding is niet moeilijk.
Met deze tips bent u helemaal startklaar.

Naar het stappenplan

Op de hoogte blijven?

Aboneer u op de Start Crowdfunding nieuwsbrief.