interview

Genomineerde aan het woord: Kaas in ‘t Bakkie

De periode van januari 2016 tot en met juli 2017 stond weer bol van inspirerende crowdfunding campagnes. Ook zit crowdfunding, na een klein dipje, weer volop in de groei. En dat moet natuurlijk gevierd worden! Sinds 2015 bieden de Nederlandse Crowdfunding Awards, een initiatief van branchevereniging Nederland Crowdfunding, een podium aan de meest toonaangevende crowdfunding campagnes van Nederland. Ook dit jaar zullen de beste, meest inspirerende en meest game-changing crowdfunding campagnes en de ondernemers erachter worden bekroond.

In aanloop naar de awards in oktober presenteren wij alvast alle gelukkige ondernemers die kans maken op de titel: Beste Crowdfunding Campagne 2016-2017. Kaas in ‘t Bakkie is succesvol gefinancierd door crowdfunding platform Funding Circle.

1.Yes: jullie zijn genomineerd voor de Nederlandse Crowdfunding Awards, hoe voelt dat?

Wij vinden het een grote eer, en willen natuurlijk winnen!

2.Wie zijn jullie en voor welke stap in jullie onderneming hebben jullie crowdfunding ingezet?

Wij zijn Kaas in ’t Bakkie. Drie vrienden die samen een bedrijfje in verse èn kant-en-klare kaasfondue hebben. Wouter en Paul Rodenberg (neven) zijn in 2008 begonnen met kaasfonduen op festivals. Dit groeide snel uit tot volledige festivalcatering en nu staan wij met verschillende foodconcepten op de grote en kleinere festivals. Sinds een aantal jaren is hier ook de crewcatering bijgekomen, voor het personeel en artiesten op festivals. Eind 2016 is Bob van Oosterhout erbij gekomen om zich volledig te richten op het opzetten van de kant-en-klare Kaas in ’t Bakkie kaasfondues. Deze zijn verkrijgbaar bij 4 groothandels, en sinds december 2016 in een groot aantal Albert Heijns. Het ontwikkelen van deze groei kost uiteraard geld, en toen onze bank zich niet bereid toonde ons te helpen zijn wij op zoek gegaan naar een alternatieve manier van financieren. Zo kwamen wij uit bij Funding Circle.

3.Waarom hebben jullie ervoor gekozen om crowdfunding in te zetten?

Ondanks goede cijfers en prognoses bleek het vinden van financiering bij de bank alsnog een stroperig en moeilijk proces. Na enkele gesprekken bleek de vorm van financiering vanuit Funding Circle goed aan te sluiten bij wat wij zochten, en was dit allemaal vlot geregeld.

4.Hebben jullie aan de crowdfunding campagne nog meer overgehouden buiten de funding om, zoals zichtbaarheid of contacten?

Onze funding verliep vliegensvlug, hierdoor hebben wij weinig (media)aandacht op hoeven zoeken. Uiteraard geloven wij wel dat de mensen die in ons hebben geïnvesteerd in meer of mindere mate merkambassadeur zijn.

5. Wat was voor jullie de meest belangrijke les die jullie leerden tijdens de crowdfunding campagne?

De volgende keer zoeken wij eerst een alternatieve manier om een project op de bouwen, in plaats van direct naar de bank te gaan.

6.Wat was een opvallend moment – een hoogtepunt of een dieptepunt – in jullie campagne?

De campagne ging flitsend snel, het duurt minder dan twee uur, dus het was één groot hoogtepunt.

7.Zijn jullie van plan om crowdfunding nogmaals in te zetten in de toekomst?

Uiteraard, en mochten wij zelf een enorme geldvoorraad hebben waar wij niet mee weten wat te doen dan gaan we ook overwegen op te investeren via crowdfunding. Zo kunnen wij ook andere bedrijven helpen hun projecten op te zetten.

 

Benieuwd naar alle genomineerden? Check it out!
Op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen binnen crowdfunding? Meld je dan hieronder aan voor de nieuwsbrief.

 

 

Meer ervaringen

ondernemer

De bedenker van KidsWatcher

Bekijk
investeerder

Jan-Dik Boot: fervent participeren via crowdfunding

Bekijk
adviseur

Adviseren over crowdfunding: B&P Accountants

Bekijk

Heeft u de smaak te pakken?

Zelf aan de slag gaan met crowdfunding is niet moeilijk.
Met deze tips bent u helemaal startklaar.

Naar het stappenplan

Op de hoogte blijven?

Aboneer u op de Start Crowdfunding nieuwsbrief.