interview

Genomineerde aan het woord: IJSenIJSkoud.nl

De periode van januari 2016 tot en met juli 2017 stond weer bol van inspirerende crowdfunding campagnes. Ook zit crowdfunding, na een klein dipje, weer volop in de groei. Dit moet natuurlijk gevierd worden! Sinds 2015 bieden de Nederlandse Crowdfunding Awards, een initiatief van branchevereniging Nederland Crowdfunding, een podium aan de meest toonaangevende crowdfunding campagnes van Nederland. Ook dit jaar zullen de beste, meest inspirerende en meest game-changing crowdfunding campagnes en de ondernemers erachter worden bekroond.

In aanloop naar de awards in oktober presenteren we alvast alle gelukkige ondernemers die kans maken op de titel: Beste Crowdfunding Campagne 2016-2017. IJSenIJSkoud.nl is succesvol gefinancierd door crowdfunding platform Funding Circle. Wij spraken Isolde en Ids Bakker over hun crowdfunding campagne waarmee zij EUR 75.000 ophaalden.

1.Yes: jullie zijn genomineerd voor de Nederlandse Crowdfunding Awards, hoe voelt dat?

Wij vinden het eervol en voor ons het teken dat we uniek bezig zijn met ons bedrijf en ons bevinden in een groeiende nichemarkt.

2.Wie zijn jullie en voor welke stap in jullie onderneming hebben jullie crowdfunding ingezet?

Ons bedrijf IJSenIJSkoud.nl is nu ongeveer 7 jaar actief. Wij maken en verkopen producten van bevroren water in verschillende verschijningsvormen: ijsblokjes, crushed ijs, blokken helder ijs, glazen van ijs en meer. Geen vraag is ons te gek. We denken graag creatief met onze klanten mee om hun koel- of ijsvraag positief te beantwoorden. Onze doelgroep is breed. Het kan de particulier zijn, maar ook zakelijk, zoals horeca, grossierderijen, tv-maatschappijen, festivals. We doen dit met veel inzet en passie. Wij hebben crowdfunding ingezet, omdat we onverwachts een collegabedrijf konden overnemen. Daarvoor hadden we ook al een overname gedaan en geïnvesteerd in nieuwe bedrijfsmiddelen om de normale groei te waarborgen. Voor de laatste overname, die van de collega, was enige snelheid geboden en hebben wij besloten om extern te financieren.

3.Waarom hebben jullie ervoor gekozen om crowdfunding in te zetten?

Het is slagvaardig en simpel. Een lang traject bij traditionele banken was wat ons betreft niet aan de orde. Dat bracht ons bij crowdfunding, dat bij Funding Circle op een snelle en creatieve wijze wordt ingevuld. Ook het idee om meerdere mensen aan ons bedrijf te binden sprak ons enorm aan. 

4.Wat was voor jullie de meest belangrijke les die jullie leerden tijdens de crowdfunding campagne?

Wij hebben de crowdfunding campagne niet als een les ervaren, maar wel als een prettige ervaring. Het financieringstraject leeft en je kunt het volgen. Dat maakt de betrokkenheid bij het project en de onderneming groter.

5.Wat was een opvallend moment – een hoogtepunt of een dieptepunt – in jullie campagne?

Hoogtepunt in de campagne was natuurlijk het vollopen van de aanvraag. Dat gaf ons nogmaals de bevestiging het bij het juiste eind te hebben.

6.Zijn jullie van plan om crowdfunding nogmaals in te zetten in de toekomst?

Absoluut!

 

Benieuwd naar alle genomineerden? Check it out!
Op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen binnen crowdfunding? Meld je dan hieronder aan voor de nieuwsbrief.

Meer ervaringen

ondernemer

De bedenker van KidsWatcher

Bekijk
investeerder

Jan-Dik Boot: fervent participeren via crowdfunding

Bekijk
adviseur

Adviseren over crowdfunding: B&P Accountants

Bekijk

Heeft u de smaak te pakken?

Zelf aan de slag gaan met crowdfunding is niet moeilijk.
Met deze tips bent u helemaal startklaar.

Naar het stappenplan

Op de hoogte blijven?

Aboneer u op de Start Crowdfunding nieuwsbrief.