interview

Genomineerde aan het woord: FoodFirst Network

De periode van januari 2016 tot en met juli 2017 stond weer bol van inspirerende crowdfunding campagnes. Ook zit crowdfunding, na een klein dipje, weer volop in de groei. En dat moet natuurlijk gevierd worden! Sinds 2015 bieden de Nederlandse Crowdfunding Awards, een initiatief van branchevereniging Nederland Crowdfunding, een podium aan de meest toonaangevende crowdfunding campagnes van Nederland. Ook dit jaar zullen de beste, meest inspirerende en meest game-changing crowdfunding campagnes en de ondernemers erachter worden bekroond.

In aanloop naar de awards in oktober presenteren wij alvast alle gelukkige ondernemers die kans maken op de titel: Beste Crowdfunding Campagne 2016-2017. FoodFirst Network is succesvol gefinancierd door Collin Crowdfund. Wij spraken met Jan Dekker die via Collin Crowdfund EUR 750.000 ophaalde onder 573 investeerders.

1. Yes: jullie zijn genomineerd voor de Nederlandse Crowdfunding Awards, hoe voelt dat?

Dat voelt heel goed! Als start-up zijn wij hier erg blij mee!  

2.Wie zijn jullie en voor welke stap in jullie onderneming hebben jullie crowdfunding ingezet?

Mijn naam is Jan Dekker, CEO van FoodFirst Network, een nieuw Food & Care Platform. Ons platform geeft antwoord op de huidige voedselverwarring die er heerst. Want wat is er nu precies goed voor je? Elke dag melk? Vlees, of geen vlees? FoodFirst Network wil eerlijke voorlichting geven over voeding, bewegen, sporten en medische informatie. Wij zijn er voor de 8 miljoen chronisch zieke mensen en voor iedereen die gezond is en dat wil blijven. Nederland gezonder en gelukkiger maken, daar staan wij voor! Wij investeren zelf fors in het platform, samen met “Vrienden” investeerders en voor het laatste aanvullende deel hebben wij voor crowdfunding gekozen.

3.Waarom hebben jullie ervoor gekozen om crowdfunding in te zetten?

Hoe mooi is het dat onze hoge mate van maatschappelijke verantwoordelijkheid wordt gedragen door de crowdfunders die op hun manier ook bijdragen aan een mooiere samenleving?

Zo krijgt iedereen dubbel rendement op zijn investering: in de vorm van 8% rente en rente op je emotionele bankrekening, door iets goed te doen voor de samenleving!

4.Hebben jullie aan de crowdfunding campagne nog meer overgehouden buiten de funding om, zoals zichtbaarheid of contacten?

Wij staan nog steeds versteld van alle leuke reacties en fijne steunbetuigingen die wij dagelijks kregen tijdens onze campagne. Ook zorgde de crowdfunding campagne voor vele nieuwe leden op ons platform. Wij vonden het heel bijzonder hoe bedrijven spontaan hun personeel inschreven bij ons platform.

5.Wat was voor jullie de meest belangrijke les die jullie leerden tijdens de crowdfunding campagne?

Wij leerden tijdens de campagne dat het heel belangrijk is dat je goed uitlegt wie je bent, wat je doet en vooral waarom een investeerder juist in jou moet investeren. Toen wij dat eenmaal goed in de vingers hadden ging het snel. Wij zagen investeerders van EUR 500, maar ook een van EUR 75.000, en alles wat daartussen zit. Klein en groot spraken op hun manier vertrouwen uit in ons platform en daarvoor zijn wij ze erg dankbaar.

6.Wat was een opvallend moment – een hoogtepunt of een dieptepunt – in jullie campagne?

Het hoogtepunt van de campagne was de livegang. Via een secret link hadden wij zelf al 20% opgehaald bij ons eigen netwerk, maar live gaan voor het grote publiek was toch nog spannend. Nadat de campagne om 11:00 live ging, ging het snel. Je kon de ‘teller’ gewoon zien lopen, dat hadden wij nog niet eerder ervaren. Het maakte mij ook trots, dat mensen je vertrouwen en dus geld aan je lenen. Dat vertrouwen gaan wij dus ook nooit beschamen!

7.Zijn jullie van plan om crowdfunding nogmaals in te zetten in de toekomst?

Ja, wij zijn Collin dankbaar voor hun uitstekende begeleiding en hun enthousiasme om mee te denken en er echt voor te gaan. Wij willen de komende jaren ons plan succesvol neerzetten in Nederland en hebben ook internationale ambities en daar past crowdfunding in onze ogen uitstekend bij. Tot slot heeft deze campagne ons geïnspireerd om ook zelf meer nieuwe initiatieven te ondersteunen.

Het is belangrijk dat creatieve geesten en innovatieve ondernemers steun krijgen, dan kan ons land verder en trots zijn op de vooruitgang.

 

Benieuwd naar alle genomineerden? Check it out!
Op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen binnen crowdfunding? Meld je dan hieronder aan voor de nieuwsbrief.

Meer ervaringen

ondernemer

De bedenker van KidsWatcher

Bekijk
investeerder

Jan-Dik Boot: fervent participeren via crowdfunding

Bekijk
adviseur

Adviseren over crowdfunding: B&P Accountants

Bekijk

Heeft u de smaak te pakken?

Zelf aan de slag gaan met crowdfunding is niet moeilijk.
Met deze tips bent u helemaal startklaar.

Naar het stappenplan

Op de hoogte blijven?

Aboneer u op de Start Crowdfunding nieuwsbrief.