interview

Genomineerde aan het woord: Fish Tales

De periode van januari 2016 tot en met juli 2017 stond weer bol van inspirerende crowdfunding campagnes. Ook zit crowdfunding, na een klein dipje, weer volop in de groei. En dat moet natuurlijk gevierd worden! Sinds 2015 bieden de Nederlandse Crowdfunding Awards, een initiatief van branchevereniging Nederland Crowdfunding, een podium aan de meest toonaangevende crowdfunding campagnes van Nederland. Ook dit jaar zullen de beste, meest inspirerende en meest game-changing crowdfunding campagnes en de ondernemers erachter worden bekroond.

In aanloop naar de awards in oktober presenteren wij alvast alle gelukkige ondernemers die kans maken op de titel: Beste Crowdfunding Campagne 2016-2017. Fish Tales is succesvol gefinancierd door crowdfunding platform oneplanetcrowd. 346 Investeerders came aboard & got hooked en zo haalde Fish Tales 5 ton op en zijn zij klaar om de Duitse markt te veroveren met duurzame visproducten.

1.Yes: jullie zijn genomineerd voor de Nederlandse Crowdfunding Awards, hoe voelt dat? 

Wat een eer! Het is heel leuk om te horen dat een campagne die voor ons belangrijk en succesvol is, blijkbaar ook andere mensen aanspreekt. 

2.Wie zijn jullie en voor welke stap in jullie onderneming hebben jullie crowdfunding ingezet?

Wij willen ervoor zorgen dat we nu en in de toekomst kunnen blijven genieten van de lekkerste vis. Op de meest duurzame manier dus. Wij zijn een merk met visproducten, die allemaal op de meest duurzame wijze worden gevangen door de beste en mooiste visserijen ter wereld. Wij werken nauw samen met deze visserijen en vertellen het verhaal van de vissers die verantwoordelijk zijn voor de duurzame vangst. Op deze wijze slaan we een brug tussen consument en visser.

Bij ons gaat genieten van vis hand in hand met zorgdragen voor de toekomst. Daarom willen wij laten zien hoe leuk en gemakkelijk het kan zijn om van duurzame vis te genieten. Dat doen we door consumenten te inspireren meer met vis te koken via kookboeken, kook video’s en recepten via eigen en partner media.

Wij hebben de crowdfunding campagne ingezet om de groei van onze business in Duitsland te realiseren en te starten met de verkoop van Fish Tales-producten in de Duitse supermarkten.

3. Waarom hebben jullie ervoor gekozen om crowdfunding in te zetten?

Fish Tales is een consumentenmerk en wij vinden het prachtig om juist een relatie op te bouwen met mensen die de wereld ook beter willen achterlaten. We willen een community opbouwen met mensen die hetzelfde doel hebben en samen naar een betere toekomst voor onze oceanen werken. Banken en veel andere financieringsmogelijkheden zijn onpersoonlijk en geld-gedreven, op deze manier creëren we wel binding.

4. Hebben jullie aan de crowdfunding campagne nog meer overgehouden buiten de funding om, zoals zichtbaarheid of contacten?

Onze campagne heeft veel extra en leuke publiciteit opgeleverd, zoals interviews op de radio en nieuwsberichten op mediasites. Daarnaast hebben we door de campagne gemerkt dat mensen niet alleen maar geïnteresseerd zijn om een lening te verstrekken, maar ook met eigen vermogen wilden instappen.

5.Wat was voor jullie de meest belangrijke les die jullie leerden tijdens de crowdfunding campagne?

Crowdfunding is veel leuker en effectiever dan veel andere financieringsmogelijkheden. Onze les is om in de toekomst verbintenissen aan te gaan met mensen met soortgelijke doelen. En we zien uit naar de toekomst om samen de successen te kunnen delen.

6.Wat was een opvallend moment – een hoogtepunt of een dieptepunt – in jullie campagne?

Een hoogtepunt was wel om te zien dat er zoveel mensen in onze missie geloven. Ook zij willen dat we op een goede manier kunnen blijven genieten van duurzame vis. Door hun bijdrage kunnen we nog sneller en beter onze doelstellingen realiseren.

7. Zijn jullie van plan om crowdfunding nogmaals in te zetten in de toekomst? 

We gaan crowdfunding waarschijnlijk nog een keer inzetten in de toekomst. Het geeft een gevoel van saamhorigheid, van ‘samen’ tegen de gevestigde orde. Je doet het met z’n allen, want iedereen gelooft in dezelfde missie. Daarnaast groeien we op dit moment harder dan de prognose. Daarom bekijken we graag de nieuwe mogelijkheden voor een volgende campagne.

 

Benieuwd naar alle genomineerden? Check it out!
Op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen binnen crowdfunding? Meld je dan hieronder aan voor de nieuwsbrief.

Meer ervaringen

ondernemer

De bedenker van KidsWatcher

Bekijk
investeerder

Jan-Dik Boot: fervent participeren via crowdfunding

Bekijk
adviseur

Adviseren over crowdfunding: B&P Accountants

Bekijk

Heeft u de smaak te pakken?

Zelf aan de slag gaan met crowdfunding is niet moeilijk.
Met deze tips bent u helemaal startklaar.

Naar het stappenplan

Op de hoogte blijven?

Aboneer u op de Start Crowdfunding nieuwsbrief.