interview

Genomineerde aan het woord: De Schatberg

De periode van januari 2016 tot en met juli 2017 stond weer bol van inspirerende crowdfunding campagnes. Ook zit crowdfunding, na een klein dipje, weer volop in de groei. En dat moet natuurlijk gevierd worden! Sinds 2015 bieden de Nederlandse Crowdfunding Awards, een initiatief van branchevereniging Nederland Crowdfunding, een podium aan de meest toonaangevende crowdfunding campagnes van Nederland. Ook dit jaar zullen de beste, meest inspirerende en meest game-changing crowdfunding campagnes en de ondernemers erachter worden bekroond.

In aanloop naar de awards in oktober presenteren wij alvast alle gelukkig ondernemers die kans maken op de titel: Beste Crowdfunding Campagne 2016-2017. De Schatberg in geeft een mooi voorbeeld van een financieringsmix. De Schatberg haalde via crowdfunding platform Collin Crowdfund maar liefst EUR 1.000.000 op.

1.Yes: jullie zijn genomineerd voor de Nederlandse Crowdfunding Awards, hoe voelt dat?

Eerlijk gezegd een beetje vreemd aangezien crowdfunding voor ons als bedrijf een nieuw fenomeen is. Als je dan direct genomineerd wordt is dat een hele mooie verrassing die we opvatten als een groot compliment, middels vertrouwen, van investeerders.

2.Wie zijn jullie en voor welke stap in jullie onderneming hebben jullie crowdfunding ingezet?

Wij zijn jonge ondernemers, “de tweede generatie”, die vanuit basis de Schatberg een nieuw totaalconcept hebben ontwikkeld op gebied van dagrecreatie in combinatie met het ABC-restaurants concept. Vanuit de gedachte dat branding in deze tijd een belangrijke plus kan opleveren en beleving een steeds belangrijkere rol speelt in het wensen patroon van mensen, zijn we zeer gelukkig met de beide concepten.

De ABC-formule, gebaseerd op beleving en kwaliteit krijgt, door de doorontwikkeling van het basisconcept een vorm, zoals die nergens te vinden is.

De samenwerking met Mattel, de grootste speelgoedfabrikant ter wereld, staat garant voor veel herkenning en veel doorgroeimogelijkheden naar de toekomst. Dat dit ons als derde op de wereld gelukt is vervult ons daarbij met gepaste trots.

3.Waarom hebben jullie ervoor gekozen om crowdfunding in te zetten?

De wens om net even iets sneller te kunnen doorontwikkelen als middels “spaarcentjes” dwingt je te zoeken naar externe financiering. Banken zijn daar uiteraard een oplossing, maar nadrukkelijk slechts voor een deel. Om het plaatje rond te krijgen is dan het zoeken van externe investeerders een must. Onder het motto ’schoenmaker blijf bij je leest’ is het dan verstandig om een crowdfunding organisatie bij het proces te betrekken.

4.Hebben jullie aan de crowdfunding campagne nog meer overgehouden buiten de funding om, zoals zichtbaarheid of contacten?

Op dit moment nog niet, er lopen afspraken met Collin om een marketingcampagne op te zetten, die aan de ene kant bedoeld is als “dank je wel” aan de mensen die vertrouwen in ons geschonken hebben, maar die dezelfde mensen ook tot ambassadeur wil maken van het totale concept. Aan de andere kant zullen we hierbij ook gebruik maken van de kennis van Collin Crowdfund om het concept nadrukkelijk in de markt te zetten, zodat de aanlooptijd verkort en het succes vergroot kan worden

5.Wat was voor jullie de meest belangrijke les die jullie leerden tijdens de crowdfunding campagne?

De belangrijkste les die we uit het traject geleerd hebben is, dat er tussen de eerste vraag, de eerste positieve reactie van de crowdfunding organisatie en het moment dat de aanvraag daadwerkelijk opengesteld wordt voor inschrijving de nodige tijd verloopt met het zoveel mogelijk “dichttimmeren” van de zekerheden voor de potentiële investeerders. Lastig voor ons, maar terecht goed voor de investeerders.

6.Wat was een opvallend moment – een hoogtepunt of een dieptepunt – in jullie campagne?

Het hoogtepunt was de verbazing die zich van ons meester maakte vanaf het moment van openstelling, tot het moment dat de lening van € 1.000.000,-  na 7 uur en 40 minuten volledig was volgeschreven. 

7.Zijn jullie van plan om crowdfunding nogmaals in te zetten in de toekomst?

Uiteraard zal de eerste optie altijd blijven om nieuwe dingen met eigen middelen op te starten, maar als crowdfunding kan helpen onze ideeën sneller te realiseren zullen we er zeker gebruik van maken.

 

Benieuwd naar alle genomineerden? Check it out!
Op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen omtrent crowdfunding? Meld je dan hieronder aan voor de nieuwsbrief.

Meer ervaringen

ondernemer

De bedenker van KidsWatcher

Bekijk
investeerder

Jan-Dik Boot: fervent participeren via crowdfunding

Bekijk
adviseur

Adviseren over crowdfunding: B&P Accountants

Bekijk

Heeft u de smaak te pakken?

Zelf aan de slag gaan met crowdfunding is niet moeilijk.
Met deze tips bent u helemaal startklaar.

Naar het stappenplan

Op de hoogte blijven?

Aboneer u op de Start Crowdfunding nieuwsbrief.