interview

Genomineerde aan het woord: Caramol

De periode van januari 2016 tot en met juli 2017 stond weer bol van inspirerende crowdfunding campagnes. Ook zit crowdfunding, na een klein dipje, weer volop in de groei. En dat moet natuurlijk gevierd worden! Sinds 2015 bieden de Nederlandse Crowdfunding Awards, een initiatief van branchevereniging Nederland Crowdfunding, een podium aan de meest toonaangevende crowdfunding campagnes van Nederland. Ook dit jaar zullen de beste, meest inspirerende en meest game-changing crowdfunding campagnes en de ondernemers erachter worden bekroond.

In aanloop naar de awards in oktober presenteren wij alvast alle gelukkige ondernemers die kans maken op de titel: Beste Crowdfunding Campagne 2016-2017. Caramol is succesvol gefinancierd door crowdfunding platform Symbid. 233 Apostelen stapten in de vloeibare goudkoers van Caramol en de eindwaarde steeg in een mum van tijd naar EUR 602.740.

1.Yes: jullie zijn genomineerd voor de Nederlandse Crowdfunding Awards, hoe voelt dat?  

Daar zijn we natuurlijk super trots op! Het al-dan-niet slagen van een crowdfunding actie wordt steeds meer een soort prenatale ‘proof of concept’. Deze nominatie voelt als een enorme boost dat we op de goede weg zitten.

2.Wie zijn jullie en voor welke stap in jullie onderneming hebben jullie crowdfunding ingezet? 

Wij zijn een groep ondernemers in tal van disciplines (van mode tot virtual reality) die als vriendengroep, en eerlijk gezegd ook per toeval, in Zuid-Frankrijk een uniek drankje tegenkwamen dat door een aantal barmannen zelf gemaakt werd, en gek genoeg nog niet op de markt was. In Nederland hebben we een meester distillateur gevraagd of hij het ook kon maken en dat lukte. Toen hebben we besloten dat het te veel potentie had om zomaar niks mee te doen. Als het Licor 43 en Aperol lukt om snel door te breken, dan moet dat hiermee zeker lukken.

 3.Waarom hebben jullie ervoor gekozen om crowdfunding in te zetten?

Een drankje als Caramol heeft naast funding vooral apostelen nodig. Brand ambassadors, die overal enthousiast over het product vertellen alsof het van henzelf is. En dat is uiteindelijk ook daadwerkelijk zo, want we hebben gekozen voor een model waarbij de inleg converteerbaar is naar echte aandelen. Per slot van rekening hebben wij liever de helft van een kwartje dan een heel dubbeltje.

4.Hebben jullie aan de crowdfunding campagne nog meer overgehouden buiten de funding om, zoals zichtbaarheid of contacten?

Absoluut. Wij hebben inmiddels een hele groep ‘Caramolista’s’, vaak opinion leaders, die overal deuren open trappen. Eén ervan loodste ons binnen bij de Entourage Group (top horecazaken als o.a. Izakaya, Mr. Porter, The Dutchess en Mad Fox Club) en een andere crowdfunder arrangeerde voor ons een deal met de internationale Bagatelle Group, waardoor het product nu al te krijgen is in hun beachclubs in o.a. St Tropez, Ibiza, Miami, New York en St Barth. 

5.Wat was voor jullie de meest belangrijke les die jullie leerden tijdens de crowdfunding campagne?

Zoals elke propositie moet je ook je crowdfunding idee goed marketen. Marketingbureau The Communication Company ontwikkelde voor ons in ruil voor een klein aandeel een briljante brand story; ‘Every full bottle is filled with liquid gold, every empty bottle is filled with stories’. Daarbij maakten zij een filmpje van een coole barman die vertelt over de stories die hij met Caramol allemaal heeft meegemaakt. Maar dat het spul op is en dat er dus nieuwe moet komen. Of iedereen wil meebetalen. Het filmpje eindigt met een slimme bewerking op onze pay off ‘Drink it like you stole it’: ‘Drink it like you OWN it.’ Precies de goede snaar, dat werkte als een dolle.

6.Wat was een opvallend moment – een hoogtepunt of een dieptepunt – in jullie campagne?

We hadden erg snel ons doelbedrag behaalt. Wij hadden het linkje namelijk al naar een paar mensen doorgestuurd en dat ging behoorlijk viral. In overleg met Symbid hebben we toen besloten de propositie te verruimen en het additionele budget aan te wenden voor een versnelde internationale introductie. We eindigden op ongeveer het dubbele en hebben daarmee inmiddels ook een mooie positie in de Zuid-Franse markt verkregen.

7.Zijn jullie van plan om crowdfunding nogmaals in te zetten in de toekomst? 

Zeker, maar wij gaan ons nu eerst richten op het efficiënt inzetten van het verkregen potje, het halen van onze doelstellingen en dus het behalen van rendement voor onze true believers. Heel eerlijk gezegd gunnen wij het hen namelijk meer dan een ouderwetse bank.

 

Benieuwd naar alle genomineerden? Check it out!
Op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen binnen crowdfunding? Meld je dan hieronder aan voor de nieuwsbrief.

Meer ervaringen

ondernemer

De bedenker van KidsWatcher

Bekijk
investeerder

Jan-Dik Boot: fervent participeren via crowdfunding

Bekijk
adviseur

Adviseren over crowdfunding: B&P Accountants

Bekijk

Heeft u de smaak te pakken?

Zelf aan de slag gaan met crowdfunding is niet moeilijk.
Met deze tips bent u helemaal startklaar.

Naar het stappenplan

Op de hoogte blijven?

Aboneer u op de Start Crowdfunding nieuwsbrief.