interview

Genomineerde aan het woord: Bleyenberg

De periode van januari 2016 tot en met juli 2017 stond weer bol van inspirerende crowdfunding campagnes. Ook zit crowdfunding, na een klein dipje, weer volop in de groei. En dat moet natuurlijk gevierd worden! Sinds 2015 bieden de Nederlandse Crowdfunding Awards, een initiatief van branchevereniging Nederland Crowdfunding, een podium aan de meest toonaangevende crowdfunding campagnes van Nederland. Ook dit jaar zullen de beste, meest inspirerende en meest game-changing crowdfunding campagnes en de ondernemers erachter worden bekroond.

In aanloop naar de awards in oktober presenteren wij alvast alle gelukkige ondernemers die kans maken op de titel: Beste Crowdfunding Campagne 2016-2017. Bleyenberg is succesvol gefinancierd door crowdfunding platform Horeca Crowdfunding. Dit multifunctionele horecaconcept heeft de juiste balans gevonden tussen een bancaire lening, eigen kapitaal en crowdfunding. Onder de naam Quantum hebben zij EUR 350.000 opgehaald!

1.Yes: jullie zijn genomineerd voor de Nederlandse Crowdfunding Awards, hoe voelt dat?

Echt waanzinnig! We hebben keihard gewerkt om van ons horecaproject en de crowdfunding een megasucces te maken, dus dat dit opvalt is een enorme eer.

2.Wie zijn jullie en voor welke stap in jullie onderneming hebben jullie crowdfunding ingezet? 

Mijn naam is Raoul Farla (35) en samen met mijn compagnon Torsten Heeres (37) zijn wij een nieuw horecaconcept opgezet in Den Haag. Wij hebben crowdfunding ingezet als medefinancierder voor het gehele project. Onze financiering bestaat uit vele elementen: eigen vermogen, leveranciers, bank en crowdfunding. De bank zag graag dat wij een gedeelte van het bedrag als crowdfunding op zouden halen om zo draagkracht vanuit de markt aan te tonen.

3.Waarom hebben jullie ervoor gekozen om crowdfunding in te zetten?

Enerzijds omdat de bank dit graag wilde, anderzijds om dit direct als marketingtool te gebruiken. Nog voordat ons horecaproject gebouwd zou gaan worden hadden wij al veel naamsbekendheid opgebouwd door o.a. de crowdfunding. 

4.Hebben jullie aan de crowdfunding campagne nog meer overgehouden buiten de funding om, zoals zichtbaarheid of contacten?

Absoluut! We hebben veel exposure gekregen. Niet alleen in het voortraject en op de dag dat de campagne vol liep, maar ook erna. Er is veel over ons geschreven waarin wij werden gevraagd hoe een succesvolle crowdfund actie eruit ziet.  

5.Wat was voor jullie de meest belangrijke les die jullie leerden tijdens de crowdfunding campagne?

Marketing is alles. We hebben in de aanloop veel geheimzinnigheid weten te creëren over wat er precies op deze iconische plek in Den Haag zou komen. Veel mensen waren heel erg benieuwd naar wat het zou worden. Met de crowdfund actie kreeg iedereen een kleine sneak peek van wat er zou komen dus dit heeft erg goed gewerkt. 

6.Wat was een opvallend moment – een hoogtepunt of een dieptepunt – in jullie campagne?

Louter hoogtepunten. We moesten EUR 350.000 ophalen en na een uur stond de teller op EUR 50.000, 10 uur later was het gehele bedrag opgehaald. Dag vol euforie, echt te gek! 

7.Zijn jullie van plan om crowdfunding nogmaals in te zetten in de toekomst?

Zeker, als het concept zich ervoor leent dan is het een mooie gelegenheid om onszelf wederom in de kijker te spelen. 

 

Benieuwd naar alle genomineerden? Check it out!
Op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen omtrent crowdfunding? Meld je dan hieronder aan voor de nieuwsbrief.

Meer ervaringen

ondernemer

De bedenker van KidsWatcher

Bekijk
investeerder

Jan-Dik Boot: fervent participeren via crowdfunding

Bekijk
adviseur

Adviseren over crowdfunding: B&P Accountants

Bekijk

Heeft u de smaak te pakken?

Zelf aan de slag gaan met crowdfunding is niet moeilijk.
Met deze tips bent u helemaal startklaar.

Naar het stappenplan

Op de hoogte blijven?

Aboneer u op de Start Crowdfunding nieuwsbrief.