interview

Genomineerde aan het woord: Balanzs

De periode van januari 2016 tot en met juli 2017 stond weer bol van inspirerende crowdfunding campagnes. Ook zit crowdfunding, na een klein dipje, weer volop in de groei. Dit moet natuurlijk gevierd worden! Sinds 2015 bieden de Nederlandse Crowdfunding Awards, een initiatief van branchevereniging Nederland Crowdfunding, een podium aan de meest toonaangevende crowdfunding campagnes van Nederland. Ook dit jaar zullen de beste, meest inspirerende en meest game-changing crowdfunding campagnes en de ondernemers erachter worden bekroond.

In aanloop naar de awards in oktober presenteren we alvast alle gelukkige ondernemers die kans maken op de titel: Beste Crowdfunding Campagne 2016-2017. Balansz is succesvol gefinancierd door crowdfunding platform Kapitaal Op Maat. We spraken Zsoka en Menno Bernard over hun tweede crowdfunding campagne waarmee ze EUR 130.300 ophaalden.

1. Yes: jullie zijn genomineerd voor de Nederlandse Crowdfunding Awards, hoe voelt dat?

We zijn er erg blij mee! Voor ons is het de tweede keer dat we hebben gecrowdfund na een hele goede eerste ervaring. Dat we nu genomineerd zijn is natuurlijk helemaal de kers op de taart!

2. Wie zijn jullie en voor welke stap in jullie onderneming hebben jullie crowdfunding ingezet?

Wij zijn Balanzs, een yoga & meditatie concept waarmee we meer ‘Balanzs’ proberen te brengen in Nederland. Dit hebben we tot nu toe succesvol gedaan met 3 eigen studio’s in Rotterdam en Den Haag. Voor de vierde studio, ook in Rotterdam, hebben we crowdfunding ingezet.

3. Waarom hebben jullie ervoor gekozen om crowdfunding in te zetten?

Nadat we onze eerste twee vestigingen primair met eigen geld en een kleine financiering hebben opgezet, merkten we dat een derde vestiging in 4 jaar tijd moeilijk was voor een bank. Ondanks de goede cijfers en het vertrouwen liepen we vooral tegen de lange duur van de financieringsaanvraag op. Daarom hebben we voor de derde vestiging gekozen voor crowdfunding. En dat bracht onverwacht veel meer mee! We zijn werkelijk bedolven onder de e-mails en succeswensen van onze klanten. In plaats van één handtekening van de bank om de vestiging te realiseren, hadden we handtekeningen van honderden mensen die geloven in ons concept. Na deze ervaring was de keus om weer te crowdfunden voor de vierde vestiging een absolute ‘no-brainer’.

4. Hebben jullie aan de crowdfunding campagne nog meer overgehouden buiten de funding om, zoals zichtbaarheid of contacten?

Het vertrouwen van klanten was voor ons een enorme opsteker. Mensen die toch een significant bedrag willen investeren omdat ze het leuk vinden, er vertrouwen in hebben en ons een stapje verder willen helpen. Dat is fantastisch.

5. Wat was voor jullie de meest belangrijke les die jullie leerden tijdens de crowdfunding campagne?

De eerste keer waren we binnen 7 uur rond. Die enorme snelheid hadden we niet verwacht. De tweede keer was de crowdfunding nog sneller rond (3 uur). Dit keer hadden we onze klanten wellicht eerder moeten informeren, want nu waren er een hele hoop mensen die achter het net visten omdat ze iets te laat waren.

6. Wat was een opvallend moment – een hoogtepunt of een dieptepunt – in jullie campagne?

De tientallen e-mails van mensen om ons succes te wensen. Hartverwarmend. Met prachtige woorden. Voor ons zo’n compliment! Ook leuk: mensen die ’te laat’ waren maar dan aanbieden om een soort ‘back-up’ te zijn, mocht de verbouwing toch duurder worden.

7. Zijn jullie van plan om crowdfunding nogmaals in te zetten in de toekomst?

Absoluut. Misschien voor een volgende vestiging in de nabije toekomst.

 

Benieuwd naar alle genomineerden? Check it out!
Op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen omtrent crowdfunding? Meld je dan hieronder aan voor de nieuwsbrief.

Meer ervaringen

ondernemer

De bedenker van KidsWatcher

Bekijk
investeerder

Jan-Dik Boot: fervent participeren via crowdfunding

Bekijk
adviseur

Adviseren over crowdfunding: B&P Accountants

Bekijk

Heeft u de smaak te pakken?

Zelf aan de slag gaan met crowdfunding is niet moeilijk.
Met deze tips bent u helemaal startklaar.

Naar het stappenplan

Op de hoogte blijven?

Aboneer u op de Start Crowdfunding nieuwsbrief.