nieuws

Crowdfunding wordt transparanter dan ooit tevoren

Branchevereniging Nederland Crowdfunding introduceert standaard voor rapporteren over portefeuilles van crowdfunding platforms

Amsterdam – Jaarlijks halen inmiddels duizenden Nederlandse ondernemers via online crowdfunding platforms hun financiering op bij groepen investeerders. Zij halen jaarlijks meer dan 100 miljoen euro op. Tot op heden was er geen overzicht van de mate waarin deze ondernemers ook in staat waren om de verplichtingen aan hun investerende ‘crowd’ na te komen. Branchevereniging Nederland Crowdfunding introduceert daarom nu een standaard die transparantie brengt in de markt.

Crowdfunding modellen
Ondernemers die crowdfunding inzetten, bepalen zelf hoe ze de investerende crowd compenseren voor hun inleg. Zo kunnen ze hun crowd bijvoorbeeld een product in het vooruitzicht stellen, een lening met rente of aandelen in het bedrijf. Crowdfunding kan voor investeerders zeer aantrekkelijk zijn, maar is niet zonder risico’s: investeerders kunnen als de ondernemer niet succesvol is (een deel van) hun inleg verliezen. Dankzij de standaard die de branchevereniging introduceert, rapporteren de aangesloten crowdfunding platforms vanaf nu op dezelfde manier over de mate waarin ondernemers hun verplichtingen naar de crowd kunnen waarmaken.

Transparantie
‘Dit is een enorme stap in de opkomst van crowdfunding,’ zegt Simon Douw, directeur van branchevereniging Nederland Crowdfunding. ‘Bij crowdfunding is transparantie niet alleen een randvoorwaarde, maar raakt het direct aan de kern van wat we doen. Crowdfunding laat mensen weer zien wat er met hun geld gebeurt: het is een economie die mensen snappen.’ Inherent aan crowdfunding is dat investeerders, anders dan bij banken of beleggingsfondsen het geval is, hun geld direct investeren in bedrijven die zij interessant vinden. ‘Met deze nieuwe standaard zien mensen nu ook in één oogopslag per crowdfunding platform hoeveel ondernemers na hun crowdfunding campagne al in staat waren hun crowd te compenseren, hoeveel er een betalingsachterstand hebben en hoeveel ondernemers het niet gered hebben om de crowd volledig te compenseren. Crowdfunding wordt hiermee transparanter dan ooit tevoren.’

Onder de motorkap
Douw: ‘Dit is een gedurfde stap: crowdfunding platforms laten hiermee elke geïnteresseerde onder hun motorkap kijken. Maar het is een noodzakelijke stap als je de meest transparante vorm van financieren ter wereld wilt zijn. Crowdfunding gaat verder waar andere vormen van financiering stoppen.’ De branchevereniging waarschuwt daarbij wel voor al te snelle conclusies: ‘Zoals ook in de rapportage door platforms glashelder te zien zal zijn, zijn de cijfers gebaseerd op jonge portefeuilles. Zeker dan moet je voorzichtig zijn met voorspellingen. In het verleden behaalde resultaten bieden dan ook geen garantie voor de toekomst.’ Binnen een maand wordt verwacht dat alle leden van de vereniging volgens de nieuwe standaard hebben gerapporteerd. De vereniging vertegenwoordigt met haar leden meer dan 90% van het kapitaal dat door Nederlandse ondernemers via crowdfunding wordt opgehaald.

Verschillende risicocategorieën
Crowdfunding investeringen verschillen onderling in hoe risicovol ze worden geacht. Zo wordt een bestaand bedrijf vaak als minder risicovol gezien dan een start-up en heeft het ene project beter voorspelbare kasstromen dan het andere. Bij crowdfunding wordt veelal gestreefd naar een goede risico-rendementsverhouding: hoe hoger het risico, hoe hoger ook het rendement dat in het vooruitzicht wordt gesteld. Verwachting is dan ook dat uit de rapportages door crowdfunding platforms gaat blijken dat hoger risico investeringen meer afboekingen kennen (waarbij de ondernemer de crowd niet volledig kan compenseren), maar daar tegenover bij deze categorie projecten gemiddeld ook een hoger rendement is aangeboden.

Meer dan rendement alleen
Douw adviseert investeerders echter om niet naar de cijfers alleen te kijken. ‘Crowdfunding is veel meer dan cijfers en statistiek. Het gaat ook om mensen die zich willen verbinden met goede ideeën die ze kansrijk vinden, een ondernemer een warm hart toedragen of willen meebouwen aan een nieuwe economie. Die belangrijke waarden verlies je als je je blind staart op rendement en risico.’

Crowdfunding Week
Op dit moment vindt Crowdfunding Week plaats, waarbij op events in Eindhoven, Arnhem en Groningen ondernemers kennismaken met crowdfunding. Crowdfunding Week is een initiatief van branchevereniging Nederland Crowdfunding en de Kamer van Koophandel, ondersteund door het ministerie van Economische Zaken. De laatste kaarten zijn hier verkrijgbaar. Aan deelname aan deze events zijn geen kosten verbonden.

Meer ervaringen

ondernemer

De bedenker van KidsWatcher

Bekijk
investeerder

Jan-Dik Boot: fervent participeren via crowdfunding

Bekijk
adviseur

Adviseren over crowdfunding: B&P Accountants

Bekijk

Heeft u de smaak te pakken?

Zelf aan de slag gaan met crowdfunding is niet moeilijk.
Met deze tips bent u helemaal startklaar.

Naar het stappenplan

Op de hoogte blijven?

Aboneer u op de Start Crowdfunding nieuwsbrief.