interview

Groeiplannen financieren via crowdfunding: WAAR Winkels

Wie: Alec Clement

Wat: WAAR Winkels

Heeft: 86.600 euro opgehaald, 333% meer dan beoogd!

Ondernemer Alec Clement is sinds 2012 eigenaar van WAAR Winkels, een keten van duurzame cadeauwinkels. Gezien het succes van de winkels, maakte Clement verdere groeiplannen. Hij onderzocht de mogelijkheden om de groeiplannen te financieren via crowdfunding en boekte groot succes met zijn campagne.

 

Ambitie: verder groeien
Over zijn drijfveren vertelt Alec: “We zijn in korte tijd gegroeid van zeven naar vijftien winkels. We merken dat er veel interesse is voor onze aanpak en filosofie. Ons assortiment bestaat voornamelijk uit fairtrade, biologische, ecologische en gerecyclede producten. Met onze winkels dragen we een steentje bij aan het verduurzamen van de samenleving. Maar we willen graag verdere expansie, zodat we de wereld nog een beetje beter en mooier kunnen maken.”

Alternatieve financiering
Ongeveer een kwart van de WAAR winkels wordt gerund door franchisenemers. Alec: ”We willen graag jonge, enthousiaste ondernemers die passie hebben voor duurzaamheid en ons gedachtegoed uitdragen een kans geven. Helaas is het in onze sector, duurzame retail, lastig om een voet tussen de deur te krijgen bij banken, zeker als je nog geen kapitaal opgebouwd hebt. We zagen crowdfunding als prima alternatieve vorm van financiering voor onze groeiplannen. Met de WAAR Winkels werken we al vanaf het begin met een loyale community, daar zijn we grotendeels afhankelijk van. Zij zijn medebepalend voor ons succes en erg betrokken. De stap naar alternatieve financiering via crowdfunding was voor ons daarom niet zo groot.”

Crowd is belangrijk
Alec heeft meteen een tip voor ondernemers die ook hun groeiplannen willen financieren via crowdfunding : “Maak je doel zo concreet mogelijk voor investeerders. Wij wilden per winkel 25.000 euro ophalen om de inventaris te financieren. Dat is duidelijk en overzichtelijk. Dat spreekt mensen aan. We hebben onze eigen community geïnformeerd, 80.000 nieuwsbrieven verstuurd, social media ingeschakeld en ook in de winkels aandacht gegeven aan de financiering via crowdfunding. De crowd omarmde ons echt. Dat lag ook wel een beetje in de lijn der verwachting, omdat we al veel in contact waren met de crowd. We hebben veel media-aandacht gekregen. Dat was niet alleen goed voor de alternatieve financiering van onze plannen, maar ook voor de aanloop naar onze winkels. Een bijkomend voordeel.”

Expansie dankzij crowdfunding
WAAR’s ambitie om de expansie te financieren via crowdfunding, is gelukt. “Ik heb het niet alleen gedaan,” benadrukt Alec, “dat had ik nooit gekund. Je groeiplannen financieren via crowdfunding kost enorm veel tijd. De crowd wil graag op de hoogte gehouden worden: van hun investering, van de voortgang van de groeiplannen van WAAR, van nieuwe producten en winkels. Bij WAAR werkt gelukkig een team fijne mensen waarmee we de crowdfunding campagne opgepakt hebben. We hebben het echt samen gedaan.”

Alec wil graag afsluiten met een laatste tip voor ondernemers om investeerders over de streep te trekken en zo de alternatieve financiering rond te krijgen: “Weet je wat goed werkt? De eerste crowdfunding-investeerders een cadeautje beloven… Zijn mensen dol op! “

Bij Vraag & Antwoord staan meer tips voor ondernemers die denken aan financiering van hun groeiplannen via crowdfunding. Meer over WAAR Winkels: www.ditiswaar.nl

Meer ervaringen

ondernemer

De bedenker van KidsWatcher

Bekijk
investeerder

Jan-Dik Boot: fervent participeren via crowdfunding

Bekijk
adviseur

Adviseren over crowdfunding: B&P Accountants

Bekijk

Heeft u de smaak te pakken?

Zelf aan de slag gaan met crowdfunding is niet moeilijk.
Met deze tips bent u helemaal startklaar.

Naar het stappenplan

Op de hoogte blijven?

Aboneer u op de Start Crowdfunding nieuwsbrief.