interview

De bedenker van KidsWatcher

'Naar de bank gaan is anoniemer'

Wie: Erik Recter

Wat: Kidswatcher, horloge voor kinderen

Heeft via het crowdfundingplatform Symbid 185.000 euro opgehaald in 48 uur

“Ouders willen altijd weten waar hun kinderen zijn”, begint Erik zijn verhaal. “Dat bracht mij op een idee: Kidswatcher. Een horloge speciaal voor kinderen dat communiceert via het GSM netwerk. Via een app kunnen ouders op afstand in de gaten houden waar de kinderen zich bevinden. Ik was overtuigd van het belang van mijn product, maar mijn gevoel werd pas echt bevestigd toen ik ging crowdfunden.”

Investeren in een start-up

“Banken hadden geen interesse om mijn plannen te financieren, zelfs niet nadat de Rabobank me uitriep tot The Next Entrepreneur”, zo omschrijft Erik de beginsituatie van Kidswatcher. “Ook worden investeerders in Nederland belastingtechnisch niet gemotiveerd om startende bedrijven te financieren. Gaat een startend bedrijf bijvoorbeeld failliet, dan kan de investeerder het geïnvesteerde bedrag niet meer aftrekken. Geen aanlokkelijk vooruitzicht voor iemand die het lef heeft om te investeren in een start-up. Cultuur speelt ook een rol: Nederlanders investeren liever geen grote bedragen. Maar ze willen wel graag startende bedrijven financieren, vooral bedrijven met internationale ambities waar ze trots op kunnen zijn. Noem het het VOC-gevoel. Crowdfunding was daarom de oplossing voor ons financieringsvraagstuk”, aldus Erik.

Nadelen van crowdfunding

Kidwatcher koos voor het crowdfunding-platform Symbid, waarbij investeerders aandeelhouder worden. “Maar niet alleen investeerders moeten investeren”, lacht Erik. “De investering aan onze kant is ook groot: de crowdfundingcampagne kostte veel tijd. Het wel of niet slagen van je project hangt er grotendeels vanaf. Je moet goed duidelijk maken wat je wilt en wat het oplevert, zodat mensen het snappen en omarmen. We hebben ook veel aandacht besteed aan de visuele presentatie, het zag er allemaal verzorgd uit.”
Zijn er nog andere nadelen van crowdfunding? Na enig nadenken zegt Erik: “Bij crowdfunding is het product gekoppeld aan je gezicht. En daar moet je wel zin in hebben. Als je succes hebt, dan blijf je niet anoniem. Al met al is crowdfunding niets iets waar je te licht over moet denken. Naar de bank gaan is anoniemer.”

Voordelen van crowdfunding

Crowdfunding is dan misschien niet altijd makkelijk, het levert wel veel op, vindt Erik – zowel letterlijk als figuurlijk. “Ik zou het allemaal zo weer doen”, zegt hij. “Dankzij crowdfunding staat de basis van Kidswatcher en hebben we betrokken aandeelhouders. Een keer in de twee a drie weken sturen we ze een mailing. Daarin wordt expliciet gevraagd om hun mening, tips en ideeën. Dat levert veel op. De aandeelhouders zijn over het algemeen ook onze doelgroep. Ze kunnen goed aangeven wat anders kan, beter kan. Heel leerzaam. Het heeft al heel wat verbeterslagen van de Kidswatcher opgeleverd. Dat is ook een van de grote voordelen van crowdfunding. We zijn nu druk bezig met de volgende financieringsronde om de productie op te zetten.”

Meer ervaringen

ondernemer

De bedenker van KidsWatcher

Bekijk
investeerder

Jan-Dik Boot: fervent participeren via crowdfunding

Bekijk
adviseur

Adviseren over crowdfunding: B&P Accountants

Bekijk

Heeft u de smaak te pakken?

Zelf aan de slag gaan met crowdfunding is niet moeilijk.
Met deze tips bent u helemaal startklaar.

Naar het stappenplan

Op de hoogte blijven?

Aboneer u op de Start Crowdfunding nieuwsbrief.