nieuws

Crowdfunding: kansen en uitdagingen volgens Thoughtleaders

Niks schoorvoetend aanschuiven, voorzichtig aftasten en geen katten uit de boom. Tijdens de paneldiscussie met Claudia Zuiderwijk (bestuursvoorzitter van de Kamer van Koophandel), Ben van de Vrie (head of marketing for Business Clients bij ING Netherlands) en Ferdinand Vreeman (partner bij KMPG) en vervolgens bij de rondetafelgesprekken op het Thoughtleader Event in de Westergasfabriek op 23 september kwamen direct levendige gesprekken op gang. De centrale vragen waren: wat zijn de kansen, bedreigingen en uitdagingen voor crowdfunding? Aan veertien tafels, met gemiddeld acht deelnemers, werden ideeën uitgewisseld, inzichten gedeeld en misschien ook wel plannen gesmeed. Hieronder een greep uit de uitkomsten.

Kansen

  • Particulier geld voor ondernemend Nederland
  • Crowdfunding groeit niet voor niets: Nederlanders, zowel ondernemers die financiering zoeken als mensen die wat over hebben, doen graag direct zaken met elkaar
  • Crowdfunding kan ondernemers naast financiering een betrokken achterban opleveren
  • Expertise bij banken, accountants en adviseurs
  • Bekendheid van crowdfunding
  • Regelgeving

De kredietbehoefte van ondernemers is groot, maar het vermogen onder Nederlanders ook. Crowdfunding is een aantrekkelijke vorm van investeren, omdat het Nederlanders in staat stelt om direct te investeren in ondernemingen die hun interesse hebben. Particulieren die via crowdfunding investeren zijn vervolgens niet alleen betrokken investeerders maar ook potentiële klanten. Het is wel zaak dat zowel ondernemers als investeerders goed op de hoogte zijn van zowel de mogelijkheden als de risico’s van crowdfunding. Bij banken, accountants en adviseurs als trusted partner van ondernemers en investeerders ligt de kans om in betrouwbare voorlichting en waar gepast doorverwijzing te voorzien t.a.v. crowdfunding. De crowdfundingweek en startcrowdfunding.nl zijn een uitgelezen kans om deze ontwikkeling een duwtje in de rug te geven. Tot slot werden een aantal kansen genoemd in termen van regelgeving, zoals het wegnemen van de grenzen aan hoeveel investeerders per platform kunnen investeren of het bieden van fiscaal voordeel.

 

Uitdagingen

  • Perceptie van risico’s
  • Transparantie
  • Standaardisatie
  • Inzet en openheid van ondernemers
  • Stapelfinanciering

Beleggen in crowdfunding-projecten is niet zonder risico. Het is belangrijk dat mensen die via crowdfunding investeren zich daar goed van bewust zijn en investeren met een deel van hun vermogen dat ze eventueel kunnen missen. Daarnaast is transparantie in de markt belangrijk: hoe werkt crowdfunding precies? Welk percentage van de projecten slaagt? Hoe screenen platforms de projecten die ze online plaatsen? De gedragscode die door platforms die zijn aangesloten bij Crowdfunding Nederland is geïnitieerd kan hiervoor een goed startpunt zijn. Standaardisatie van data zou de verschillende crowdfunding projecten beter met elkaar vergelijkbaar maken. Crowdfunding vraagt veel inzet en openheid van ondernemers. Zij moeten informatie geven over hun bedrijf, hun project en over zichzelf en niet alleen tijdens de crowdfunding campagne maar ook er na. Verder is het zaak dat stapelfinanciering goed gefaciliteerd wordt: hoe sluit crowdfunding aan op andere vormen van financiering, zoals bijvoorbeeld bancaire financiering en informal investors?

Meer ervaringen

ondernemer

De bedenker van KidsWatcher

Bekijk
investeerder

Jan-Dik Boot: fervent participeren via crowdfunding

Bekijk
adviseur

Adviseren over crowdfunding: B&P Accountants

Bekijk

Heeft u de smaak te pakken?

Zelf aan de slag gaan met crowdfunding is niet moeilijk.
Met deze tips bent u helemaal startklaar.

Naar het stappenplan

Op de hoogte blijven?

Aboneer u op de Start Crowdfunding nieuwsbrief.