interview

Crowdfunding en horeca: restaurant le Beau

Wie: Raymond van Gilst

Is: Eigenaar en chefkok van restaurant Le Beau

Ervaring: Haalde via het crowdfunding platform Horeca Crowdfunding Nederland 30.000 euro binnen voor het verbeteren van restaurant Le Beau

Een logische stap

“Crowdfunding kom je tegenwoordig al snel tegen als je wil investeren en een groot vermogen nodig hebt”, stelt Raymond van Gilst. De keuze voor crowdfunding was voor hem dan ook een logische stap. Als horecaondernemer was het in zijn optiek niet erg kansrijk om bij ouderwetse kredietverstrekkers aan te kloppen. Daarnaast biedt crowdfunding ook een aanvullende waarde waar Raymond erg enthousiast over is: “Als je crowdfunding inzet zoals het bedoeld is, dan spreek je echt je netwerk aan en activeer je mensen om in je te investeren. Zo worden die mensen trouwere klanten of gasten dan ze al waren, want daar hebben ze belang bij.”

 

Trouwheid terugwinnen

Trouwe klanten zijn volgens Raymond niet meer zo vanzelfsprekend als vroeger: “Er zijn veel kortingskopers, maar er zijn ook veel kortingsaanbieders. Mensen zijn altijd op zoek naar korting. Dat is niet alleen in de horeca zo, dat doe ik zelf ook als ik een vliegticket zoek. Dus als je trouwheid terug wil, dan is crowdfunding een manier.” Omdat mensen ervan profiteren als het project dat ze via crowdfunding hebben gesteund goed loopt, zorgt dit vaak voor een golf van betrokkenheid. Raymond: “Door mensen via crowdfunding aan je te binden, zullen ze er ook alles aan doen om jouw product bij anderen aan te kaarten. Zo worden ze letterlijk je ambassadeurs.”

 

Crowdfunding voor de horeca

Raymond is door zijn positieve ervaring met crowdfunding zelf een ambassadeur geworden van dit fenomeen. Collega’s beveelt hij dan ook regelmatig aan om ook te gaan crowdfunden: “Crowdfunding is niet nieuw meer, maar ik zit in Zeeland en in Zeeland lopen we altijd tien jaar achter. Dat is nu eenmaal zo, het is een prachtig gebied maar het loopt altijd een beetje achter de tijdgeest aan. Zelf heb ik gezien dat dit de manier is om door te pakken, dus ik beveel het collega’s sterk aan.” Het feit dat er ook specifiek voor de horeca een crowdfunding platform is, heeft Raymond erg geholpen: “De mensen van Horeca Crowdfunding snappen ook een beetje waar ik het over heb. Ze spreken mijn taal. Iedere branche heeft zijn eigen specialistische kijk op dingen en daarom is het heel fijn dat er ook voor de horeca een eigen platform is.”

Meer ervaringen

ondernemer

De bedenker van KidsWatcher

Bekijk
investeerder

Jan-Dik Boot: fervent participeren via crowdfunding

Bekijk
adviseur

Adviseren over crowdfunding: B&P Accountants

Bekijk

Heeft u de smaak te pakken?

Zelf aan de slag gaan met crowdfunding is niet moeilijk.
Met deze tips bent u helemaal startklaar.

Naar het stappenplan

Op de hoogte blijven?

Aboneer u op de Start Crowdfunding nieuwsbrief.