interview

Crowdfunding Broodje Bewust

Geen slapeloze nachten na waarmaken droom

Wie: Fabian Otten en Tjitske Faber

Wat: Broodje Bewust, een biologische broodjeszaak in Leeuwarden

Ervaring met crowdfunding: 113.000 euro opgehaald via crowdfunding

“Een startend bedrijf financieren met hulp van een bank is eigenlijk heel ouderwets”, vindt Fabian. Toch waren de initiatiefnemers van Broodje Bewust al langs zes banken geweest voordat ze überhaupt dachten aan crowdfunding als manier om hun plannen te financieren. Fabian: “We werden om uiteenlopende redenen afgewezen; het lag aan de locatie, ons eigen vermogen was niet voldoende, als startend bedrijf was het risico te groot, enzovoort.”

Warme investering

Om hun droom waar te maken, moest het jonge stel uit Leeuwarden serieus uitkijken naar alternatieve vormen van financiering. Fabian: “Ik had al veel gehoord over crowdfunding als alternatieve vorm van financiering en het leek me erg interessant. De afstandelijke houding van een bank is een groot verschil met de betrokkenheid van de investeerders via crowdfunding: crowdfunding is een warme manier van investeren. Daarnaast vormt het een mooie graadmeter voor succes: je weet meteen of er markt is voor je bedrijf. Mensen investeren immers alleen in je bedrijf als ze in de plannen geloven.”

Een kanon afschieten

Fabian en Tjitske hebben hun idee aangemeld bij het crowdfunding-platform Geldvoorelkaar.nl. Dat checkte eerst het bedrijfsplan en de achterliggende motivatie voordat het Broodje Bewust-project online werd gezet en in aanmerking kwam voor financiering. Op die manier wil het platform potentiële investeerders wat meer zekerheid bieden. Vervolgens startte het ‘circus’ om de aandacht van de investeerder. Fabian: “Je kunt de straat op gaan en een kanon afschieten, maar dat was niet onze manier. Wij zijn heel gericht gaan netwerken, met als doel visitekaartjes te verzamelen. Deze mensen hebben we vervolgens een mail gestuurd. We boden naast een mooie rente ook een incentive aan, zoals een typisch Fries streekproduct als investeerders niet uit de buurt kwamen. Mensen die een relatief grote investering overwogen, boden we een kortingspas voor de winkel en broodje naar eigen recept dat tijdelijk opgenomen wordt in ons assortiment.”

 

Weinig contact

“We voelen ons verantwoordelijk naar onze investeerders, zij moeten hun investering terugkrijgen. Maar gelukkig verloopt het allemaal volgens plan, dus ik hoef daar niet wakker van te liggen. Soms komt iemand langs in de winkel om te kijken wat er met hun geld gebeurd is. Dat is erg leuk.” Broodje Bewust kreeg veel media-aandacht omdat er nog weinig (succesvolle) crowdfunding-projecten in de regio Friesland waren. De gratis publiciteit heeft veel klanten opgeleverd.

Oma moet het begrijpen

Tips voor andere ondernemers die hun droom willen financieren via crowdfunding? Fabian moet even nadenken. “Kijk naar projecten die goed lopen en naar projecten die minder goed lopen. Je ziet vrij snel waar het misgaat en wat goed werkt. Daar leer je ontzettend veel van. En als je campagne gaat voeren, zorg er dan voor dat zelfs je oma begrijpt wat je wilt gaan doen. Gebruik simpele taal.”

 

 

Meer ervaringen

ondernemer

De bedenker van KidsWatcher

Bekijk
investeerder

Jan-Dik Boot: fervent participeren via crowdfunding

Bekijk
adviseur

Adviseren over crowdfunding: B&P Accountants

Bekijk

Heeft u de smaak te pakken?

Zelf aan de slag gaan met crowdfunding is niet moeilijk.
Met deze tips bent u helemaal startklaar.

Naar het stappenplan

Op de hoogte blijven?

Aboneer u op de Start Crowdfunding nieuwsbrief.